Els trens deixen de circular a superfície a Montmeló per primera vegada a la història

29/07/2010

A partir d'aquest cap de setmana


Foment inverteix més de 105 milions per eliminar la barrera que suposava la línia convencional, així com per integrar el traçat d'alta velocitat abans de la seva entrada en servei

Posa en marxa el primer dels dos túnels urbans amb què comptarà aquesta localitat, així com una estació provisional

Des de divendres i fins diumenge s'establirà un pla alternatiu de transports

Els trens deixaran de circular en superfície pel nucli urbà de Montmeló aquest cap de setmana, 156 anys després de l'entrada en servei de la línia de ferrocarril Barcelona-Granollers, i gràcies a les obres d'integració que el Ministeri de Foment realitza en aquesta localitat barcelonina, en què s'invertiran més de 105 milions d'euros.

Les actuacions desenvolupades per Foment a Montmeló són conseqüència de l'acord signat el desembre de 2005 entre el Ministeri, la Generalitat, Adif i l'Ajuntament, per al soterrament tant de la línia d'amplada convencional Barcelona-Portbou, com de la nova línia d'alta velocitat Barcelona-Figueres, al seu pas pel nucli urbà.

Aquestes obres de soterrament, que Fomento executa a través d'Adif, consisteixen en la construcció de dos túnels paral·lels baix el corredor actual, un per a cadascun dels esmentats corredors ferroviaris: convencional al nord-oest, i d'alta velocitat al sud-est.

Per garantir la continuïtat en la prestació del servei ferroviari actual, Foment ha executat primer el túnel meridional, pel qual discorreran de forma provisional tots els trens d'amplada convencional o ibèrica (veure esquema adjunt) i ha instal·lat en ell un baixador. S'alliberarà d'aquesta manera l'antiga línia, en superfície, per a la construcció del túnel septentrional.

D'altra banda, i per compatibilitzar aquest ús provisional per part dels trens d'amplada ibèrica, amb el nou trànsit de trens de mercaderies de la nova línia d'amplada internacional, que connectarà des de finals d'any Barcelona i el seu port amb Figueres, s'ha procedit a instal·lar tercer carril en una de les dues vies del túnel que es posa en marxa (la via dreta, o ascendent, en sentit França).

En el futur, quan estigui llest el segon dels túnels i la nova estació de Montmeló, circularan per ell els trànsits d'amplada convencional. El primer dels túnels, que ara es posa en servei, quedarà per part seva per a ús exclusiu dels trens d'amplada internacional.

Per a Montmeló, aquesta actuació representa una fita històrica, ja que, gràcies a l'entrada en servei de la primera fase del nou traçat s'eliminarà la barrera creada pel ferrocarril i els trens deixaran de circular en superfície pel nucli urbà, una cosa que ocorria des que en 1854 entrés en funcionament la línia Barcelona-Granollers.

És una fita que s'inscriu en el ferm compromís de Foment de desenvolupar, a través d'Adif i aprofitant l'extensió de la xarxa ferroviària d'alta velocitat, noves infraestructures ferroviàries que estiguin plenament integrades en l'entorn, com ja s'ha fet amb anterioritat a Lleida, Vilafranca del Penedès i el Prat de Llobregat.

Actuacions realitzades

Pel que fa al detall de les obres executades per Foment, cal destacar el túnel entre pantalles, de 1.070 m de longitud, així com una estació provisional, i els viaductes sobre el riu Tenes i el Congost, que compten amb una longitud de 297 i 232,2 metres, respectivament.

Per al muntatge de la superestructura s'han instal·lat més de 13 quilòmetres de rails (de què 1.576 metres corresponen al tercer carril), a més de 90 pals de catenària, 7.800 metres de cable d'electrificació, 15.500 m3 de balast i 15.700 m2 de manta elastomérica, que permet reduir l'impacte acústic i les vibracions generades pel trànsit ferroviari. A més, s'han tendit 54.000 metres de cablejat per a les instal·lacions de seguretat i comunicacions.

Pel que fa a l'estació provisional, es situa a menys de 200 metres de l'antiga estació, a l'aire lliure i a una cota inferior pel que fa al nivell del carrer. La instal·lació està situada en paral·lel al carrer de l’Estació Vella i l'accés es realitza des de la passarel·la de vianants que uneix el Passatge Miquel Biada amb el carrer Primer de Maig.

Disposa de zona de venda de bitllets, dues andanes de 200 metres de longitud i entre 3,6 i 4 m d'amplada, amb una altura de 68 centímetres pel que fa a la cota de carril, cosa que facilitarà un accés més assegurança i còmode als diferents tipus de tren que tindran aturada. Les instal·lacions són accessibles per a qualsevol tipus de viatgers mitjançant rampes i paviment adaptat en les andanes, marquesines, il·luminació, megafonia i mobiliari urbà.

Pla alternatiu de transport

A causa de la complexitat de les obres d'entrada en servei en l'entorn de l'estació de Montmeló, es modificarà el servei habitual de la línia R2 de Rodalies i el servei de Mitjana i Afluixa Distància de la línia Barcelona-Girona-Portbou els dies 30 i 31 de juliol, així com diumenge 1 d'agost (veure adjunt de nota de premsa).