La Delegació de Govern a Catalunya lliura a diversos ajuntaments fons documentals dipositats al seu Arxiu General

El Delegat amb els representants municipals

29/07/2010

S’han lliurat 43 llibres d’actes, caixa i arqueig als ajuntaments de Capellades, Falset, Guissona, La Floresta, Marçà, Preixens, Sant Sadurní d’Anoia, Sarral, Vallbona d’Anoia i Sant Jaume dels Domenys

Joan Rangel, Delegat del Govern a Catalunya, ha fet lliurament avui a diversos ajuntaments catalans de fons documentals que es trobaven a l’Arxiu General de la Delegació del Govern. Aquests fons documentals constaven de 43 llibres d’actes, caixa i arqueig, corresponents al període 1.930-1.939, i eren originaris dels ajuntaments de Capellades, Falset, Guissona, la Floresta, Marçà, Preixens, Sant Jaume dels Domenys, Sant Sadurní d’Anoia, Sarral i Vallbona d’Anoia.

Després de tenir-se coneixement de l’existència d’aquests documents municipals a l’Arxiu General de la Delegació del Govern a Catalunya, el Delegat del Govern va iniciar els tràmits corresponents per sol·licitar el seu lliurament als actuals consistoris. Des de la Delegació del Govern a Catalunya, amb la col·laboració del Ministeri de la Presidència, s’ha treballat per poder agilitzar al màxim els tràmits burocràtics d’aquesta gestió, que ha estat resolta favorablement pel Subsecretari del Ministeri de la Presidència, amb data 23 de juny de 2010, i en conseqüència s’ha procedit a la devolució d’aquests fons documentals en un acte realitzat avui a la seu de la Delegació del Govern a Catalunya amb presència del Delegat del Govern i dels alcaldes i/o representants municipals dels ajuntaments que havien sol·licitat la recuperació dels seus documents.

No és possible precisar des de quin any els fons en qüestió es trobaven dipositats a l’arxiu de la Delegació del Govern amb la documentació de l’antic Govern Civil, ja que no existeix cap títol de possessió per part de l’Administració General de l’Estat. Igualment, es desconeix per quina raó aquest fons documental es trobava a l’Arxiu General, ja que no existeix un registre històric d’entrada o sortida de la documentació, ni un registre de transferències que es puguin haver realitzat des d’altres arxius o entitats. Tampoc consta l’existència d’un decret d’incautació referit a aquesta documentació, ni es té cap constància de que aquests documents fossin objecte de requisa o de lliurament voluntari per part dels propis ajuntaments al Govern Civil.

Amb aquest acte, el Delegat i la Delegació del Govern a Catalunya realitzen un pas més en l’esforç per recuperar la nostra memòria, una trajectòria que es va iniciar al 2005 amb la col·locació d’una placa al Palau de la Duana en reconeixement als Governadors Civils en època republicana, l’única que faltava a la porxada del pati d’aquesta institució.

A l’Arxiu General de la Delegació del Govern a Catalunya es guarda la documentació generada per l’antic Govern Civil de la Província de Barcelona i la generada per l’actual Delegació del Govern. Aquest arxiu està obert a la consulta pública, per tant, és d’accés lliure i gratuït. Com a dada, destacar que durant l’any 2009 el número de persones que van accedir a la consulta dels fons d’aquest arxiu va ser de 46, les quals van realitzar un total de 303 visites.

 

Fotos