Blanco anuncia la licitació aquest any de més de 5.500 milions d'euros, a més de què es mobilitzin amb el PEI

22/07/2010

Comparecencia en el Congreso para informar de los planes del Ministerio de Fomento ante el nuevo escenario presupuestario


“No s'atura la licitació i tampoc l'execució d'inversions”, va afirmar el ministre, que va confirmar que la licitació de les obres de col·laboració públic-privada començarà aquest estiu.

Durant el període 2009-2012 la inversió mitja anual en infraestructures serà similar a l'executada en 2005-2008 i un 65% superior a la realitzada en 2000-2003.

Seguiran el seu curs, sense alteració o reprogramació, 885 contractes d'obra nova de més d'un milió d'euros, el 80% del total.

Només es planteja la rescissió de 32 contractes, un 2,7% del total, 14 dels quals es licitaran novament, 12 mitjançant col·laboració públic-privada i 2 amb càrrec al pressupost ordinari.

Es reprogramaran els terminis de 112 obres de carreteres i 87 de ferrocarrils

El ministre de Foment, José Blanco, en la seva compareixença davant la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats per informar de l'impacte sobre els plans del seu Departament davant el nou escenari pressupostari, ha anunciat que aquest any, a part del que es mobilitzi per l'aplicació del Pla Extraordinari d'Infraestructures, es licitarà obra pública per valor de 5.568 milions d'euros. “Per tant – va afirmar el ministre - no s'atura la licitació i tampoc l'execució d'inversions”.

Blanco va confirmar, a més, que aquest estiu començarà la licitació de les obres de col·laboració públic-privada que té en compte el Pla Extraordinari d'Infraestructures (PEI), que té en compte la mobilització de 17.000 milions addicionals.

Això suposarà, segons va afirmar, que en el quadrienni 2009-2012 es mantingui el nivell d'inversió mitja anual del període de bonança econòmica 2005-2008, al voltant de 14.000 milions d'euros, un 65% superior a la realitzada en el quadrienni 2000-2003, 8.400 milions d'euros.

Es mantenen la majoria dels contractes d'obra pública
El ministre va detallar que, dels 1.116 contractes d'obra nova de més d'un milió d'euros del Ministeri de Foment i de les empreses del seu grup, 885 contractes d'obra nova, el 80% del total, segueixen el seu curs, “sense cap alteració, ni reprogramació”; 199 contractes, el 17%, seran reprogramats (112 de Carreteres i 87 de Ferrocarrils), i només 32 contractes, el 2,7%, seran rescindits. No obstant això, d'aquests últims 12 es contractaran novament mitjançant Col·laboració Pública – Privada (7 de Carreteres i 5 de ferrocarrils) i 2 es licitaran novament amb càrrec al pressupost ordinari, una vegada definida la solució constructiva més eficient.

L'ajust pressupostari, que no afectarà a les infraestructures d'aeroports, ports i Salvament Marítim, va ser qualificat pel ministre com a “sever i necessari”, encara que “contribuirà de manera decisiva a la sostenibilitat dels nostres comptes públics i a la recuperació del camí de l'estabilitat pressupostària en el termini compromès amb els nostres socis europeus”.

El responsable del Departament va donar a conèixer els criteris que han servit per realitzar l'ajust amb el mínim impacte possible i dels quals s'ha fet partíceps tant a les Associacions Empresarials i als representants Sindicals, com als responsables Autonòmicas. Així, s'ha prioritzat el transport de ferrocarril en la seva triple vessant (d'alta velocitat, mercaderies i proximitats) i la inversió en manteniment i conservació, en línia amb l'objectiu de treure el màxim profit a la infraestructura existent. També, les obres en avançat grau d'execució i que estan a punt de ser entrades en servei i la limitació al màxim del nombre de contractes a rescindir.

Mesures d'eficiència en obres
Per a la reprogramació, Blanco va anunciar que s'aplicarà l'ordre d'eficiència en aquelles obres que el permetin, “de manera que podem plantejar modificats a la baixa, aplicant mètodes constructius alternatius més eficients i amb els mateixos estàndards de confort i seguretat”.

El resultat és que només es van a rescindir obres en casos de tenir plantejats modificacions elevades, que siguin actuacions que no es justifiquin en funció de la rendibilitat econòmica, social o la demanda real i potencial estimada, o que corresponguin a obres que poden ser licitades mitjançant fórmules de col·laboració públic – privada.

A més, el ministre va recordar que ja s'han posat en marxa un conjunt de mesures que permetran “treure el màxim partit a cada euro que s'inverteixi des del Grup Foment i reduir així mateix la despesa corrent i de funcionament”. Entre elles, el Pla d'Austeritat, que suposarà un estalviar de 1.300 milions d'euros, i el Pla d'Eficiència, que es va presentar en aquesta comissió el passat 19 de maig i amb què s'aconseguirà reduir un 22% de mitjana els costos de construcció de les nostres infraestructures.

El major país d'Europa en autovies, autopistes i Alta Velocitat
Durant la seva intervenció, Blanco va recordar l'alt nivell que tenen les infraestructures espanyoles, en comparació amb els països del nostre entorn, després dels últims anys de fortes inversions. Només “en els sis últims anys – va afirmar – la inversió executada en les nostres xarxes de comunicació i transports ha superat els 86.000 milions d'euros”.

“En aquest temps hem doblat la inversió davant els nostres veïns europeus i arribem a triplicar la inversió realitzada per països com el Regne Unit o França” va afegir.

“De tal manera que avui Espanya – va continuar Blanco – és el primer país de la Unió Europea en quilòmetres d'autovies i autopistes i al final d'aquest any ens convertirem al país d'Europa amb més gran longitud de xarxa d'Alta Velocitat: 2000 quilòmetres”. El parc mòbil de RENFE, “el més avançat de tot Europa”, AENA, “el primer operador a nivell mundial” i els ports de Barcelona i Algesires van ser altres de les infraestructures que va esmentar com més destacades mundialment.