Nou reglament de cartutxeria i pirotècnia

14/07/2010

El nou Reglament de Cartuxeria i Pirotècnica (R.D. 563/2010, de 7 de maig, BOE núm. 113 de 8 de maig) preveu diverses normes que afecten als Ajuntaments, especialment en el que respecta a Espectacles Pirotècnics, manifestacions religioses, festives, culturals i tradicionals i punts de venda d’articles pirotècnics. Seguidament es fa un resum, dirigit als Ajuntaments, d’aquestes normes.

Espectacles pirotècnics

En el municipi es vol realitzar un castell de focs artificials. A qui s’ha de demanar o notificar?
L’entitat organitzadora del castell (generalment l’Ajuntament) ho haurà de notificar al Delegat del Govern si la quantitat d’explosiu i matèria pirotècnica es superior a 10 Kg, i inferior o igual a 100 Kg. Si és superior a aquesta xifra, ha de demanar autorització al Delegat del Govern.

Quina documentació s’ha d’aportar per notificar o demanar l’autorització per un castell de focs artificials al Delegat del Govern?
A l’Annex I es veu la documentació precisa si és superior a 10 Kg i inferior o igual a 50 Kg. (columna A), entre més de 50 i 100 Kg, (columna B) i superior a 100 Kg (columna C). En aquest cas es pot utilitzar el model d’instància que figura en l’Annex II.

Quin termini té l’entitat organitzadora per presentar la documentació?
La documentació ha de presentar-se quinze dies hàbils abans de la celebració de l’espectacle.

A partir de quan s’ha de presentar aquesta documentació?
La nova reglamentació de pirotècnia va entrar en vigor el passat dia 9 de maig, a excepció del punt f5 (experts i aprenents) que no serà preceptiu fins el 8 de maig de 2013.

Què ha de contenir el Pla d’Emergències i Seguretat? On s’ha de presentar?
L’entitat organitzadora presentarà a la Delegació del Govern un Pla de seguretat que ha de contemplar la protecció prevista a la zona de llançament fins que comenci l’espectacle, protecció prevista a la zona de seguretat durant l’espectacle (es determina en funció de les seves característiques), declaració de la no existència d’hospitals, residències de tercera edat, benzineres, dipòsits de gas, etc.., en dita zona de seguretat; equip humà i material de protecció, situació de la zona de llançament i la seva àrea circumdant en un radi de 500m. i delimitació de l’espai reservat al públic.

També haurà de presentar a la Delegació del Govern un Pla d’Emergència elaborat per tècnics competents, on s’analitzin els possibles casos d’emergència i les mesures de prevenció i protecció previstes.

On s’ha de emmagatzemar el material fins la realització de l’espectacle? ¿Quins requisits i autoritzacions fan falta?
Els vehicles que transportin els artificis pirotècnics tindran la consideració de magatzems especials i per consegüent no s’ha de demanar autorització al Delegat del Govern. Tan sols s’ha de comunicar a la Intervenció d’Armes i Explosius.

En qualsevol cas, el vehicle ha de tenir l’ADR en vigor i romandrà tancat, allunyat de fonts de calor (generadors elèctrics, compressors, etc), i a més de 250 m. de locals perillosos tals com benzineres o dipòsits de gas.

Manifestacions religioses, festives, culturals i tradicionals

En les festes del municipi s’utilitza material pirotècnic per colles de diables o similars. ¿Que ha de fer l’Ajuntament per que es pugui continuar la tradició?
Ha de demanar al Departament de Cultura de la Generalitat el reconeixement de la manifestació festiva com de caràcter religiós, cultural o tradicional. Aquest reconeixement s’ha de publicar al DOGC indicant si es permet la participació de menors.

Un cop obtingut el reconeixement de la manifestació festiva, per realització d’un espectacle d’aquestes característiques, ¿quina documentació han de presentar els organitzadors de l’acte a l’Ajuntament? ¿A partir de quan és preceptiu?
Els organitzadors de l’acte, o el Grup de Consumidors Reconeguts com Experts interessats en l’ús d’artificis pirotècnics hauran de presentar a l’Ajuntament la següent documentació:
• Documentació acreditativa de la personalitat jurídica del Grup o Grups de Consumidors Reconeguts com Experts.
• Relació de les persones integrants del mateix.
• Dades de les persones responsables dels Grups, amb justificació d’haver rebut la formació que estableix el Reglament.
• Justificació documental que tots els integrants han rebut la formació que estableix el Reglament.
• Permís escrit dels pares o tutors en cas de participació de menors.
• Programa de l’acte, amb indicació de horari i recorregut.
• Relació dels tipus d’artificis pirotècnics a utilitzar, amb descripció del seu funcionament i quantitat de matèria reglamentada (suma de material pirotècnic i explosiu).
• Mesures de seguretat i emergència previstes, així com indumentària i mesures de protecció envers tercers.
• Justificació de la pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil.

D’altra banda, el nou Reglament preveu que les disposicions relatives a Manifestacions religioses, festives, culturals i tradicionals no entrin en vigor fins el 8 de novembre de 2011. Per tant, fins aquesta data no serà preceptiva la presentació pels Grups de Consumidors Reconeguts com Experts d’aquesta documentació.

Quina documentació s’ha d’aportar per notificar o demanar l’autorització al Delegat del Govern?
Si s’han d’utilitzar menys de 50 Kg. de matèria reglamentada (suma de material pirotècnic i explosiu), l’Ajuntament ho haurà de notificar al Delegat del Govern adjuntant la relació dels tipus d’artificis pirotècnics a utilitzar, amb descripció del seu funcionament i quantitat de matèria reglamentada. Si és més de 50 Kg. caldrà demanar, per part de l’Ajuntament, autorització al Delegat del Govern amb la documentació esmentada i fent referència a la declaració de manifestació festiva per la Comunitat Autònoma.

Quines són les competències dels Ajuntaments en la celebració d’aquestes manifestacions festives?
a) Autoritzar la celebració de dita manifestació festiva si s’han d’utilitzar menys de 50 Kg.
b) Fer difusió de la celebració de l’acte, el seu recorregut i horari, per coneixement del públic.
c) Vetllar pel compliment de les mesures de seguretat i altres requisits establerts.

Punts de venda d’articles pirotècnics

On es poden vendre, al públic en general, articles pirotècnics? ¿Quins tipus?
La venda d’artificis pirotècnics al detall de la categoria 1 es podrà fer en qualsevol establiment comercial sempre i quan es comuniqui a la Intervenció d’Armes i Explosius corresponent i la quantitat de matèria emmagatzemada no sigui superior a 5 Kg. bruts. Pel que fa a les categories 1 (amb emmagatzematge superior a 5 Kg bruts), 2 i 3 la venda i posada a disposició del públic es podrà fer en locals permanents i també de forma temporal en establiments i casetes mòbils (amb o sense magatzem) instal•lades a la via pública o en terrenys de propietat privada que contin amb la pertinent autorització del Delegat del Govern.

I els articles pirotècnics d’ús en la marina?
Podran ésser venuts en locals nàutics o establiments d’articles nàutics, previ informe favorable de la Intervenció d’Armes i Explosius corresponent, amb un límit d’emmagatzematge de 15 Kg. nets de matèria reglamentada.

Ha d’emetre informe l’Ajuntament respecte un punt de venda d’articles pirotècnics?
Presentada una sol·licitud per l’interessat, el Delegat del Govern ho posarà en coneixement de l’Ajuntament corresponent. Si en el termini de 30 dies l’Ajuntament no emet informe desfavorable, s’entendrà que el projecte compleix amb la normativa municipal aplicable.

Quins efectes “municipals” té l’autorització del Delegat del Govern?
En els casos que sigui preceptiva, l’autorització del Delegat del Govern servirà de base per l’atorgament de la corresponent llicència municipal (d’acord amb la seva tramitació concreta) que habilitarà per començar les obres necessàries i exercir l’activitat específica

Quines són les edats mínimes per la venda i posta a disposició d’articles pirotècnics?
El nou Reglament de Pirotècnia i Cartutxeria estableix que els articles pirotècnics no es vendran ni es posaran a disposició del públic per sota de 12 anys per la categoria 1, 16 anys per la categoria 2 i 18 anys per la 3. De totes formes, també es disposa que la Comunitat Autònoma podrà disminuir les edats corresponents a les categories 1 i 2 únicament respecte llocs i horaris concrets, sempre i quan es compleixin una sèrie de requisits que fixa el Reglament.

Quines competències sancionadores té l’alcalde?
Els alcaldes podran imposar sancions per infraccions lleus (fins a 300 €) en matèria de tinença i ús en la via pública d’artificis pirotècnics per particulars.

Si hi han dubtes o qüestions en aquestos o altres temes, on es pot dirigir el responsable de l’Ajuntament en la matèria?
A l’Àrea d’Indústria i Energia de les Subdelegacions del Govern a Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona.
Barcelona: 93 520 97 22 – industria.barcelona@mpr.es
Girona: 972 06 93 32
Lleida: 973 95 91 04
Tarragona: 977 999 065

Formació dels grups de foc