Adif inverteix més de 6,1 M€ en la millora de les estacions de Calafell i Segur de Calafell (Tarragona)

Adif inverteix més de 6,1 M€ en la millora de les estacions de Calafell i Segur de Calafell (Tarragona)

13/07/2010

Pla de modernització de la xarxa de rodalies de Barcelona


A Calafell, es rehabilitarà l’edifici de viatgers i es construirà un nou pas inferior entre andanes, amb ascensors

A Segur de Calafell, es construirà un nou pas inferior dotat d’ascensors, s’actuarà en l’edifici i es milloraran les condicions d’accessibilitat de l’estació


Adif invertirà un total de 6.123.775,8 euros en actuacions per a la millora de les condicions d’accessibilitat i seguretat i l’augment de la qualitat del servei en les estacions de Calafell i Segur de Calafell, a la província de Tarragona, i que pertanyen a la línia R2 de la xarxa de rodalies de Barcelona, que discorre entre Barcelona, Vilanova i Sant Vicenç de Calders.

A l’estació de Calafell, el projecte suposa una inversió de 3.381.247,8 euros i contempla millores en l’accessibilitat, la seguretat, el confort i la funcionalitat de les instal·lacions. Entre altres obres, s’inclouen la prolongació i l’elevació de les andanes, la construcció d’un nou pas inferior dotat d’ascensors, la remodelació de l’edifici de viatgers, la realització de nous tancaments i l’adequació de l’aparcament de l’estació.

Per la seva banda, l’estació de Segur de Calafell, a la que es destinaran 2.742.528 euros, disposarà d’un nou pas inferior amb ascensors, andanes més accessibles i segures, un vestíbul modern i funcional, 2 places d’aparcament per a persones amb discapacitat, nou tancament i urbanització exterior.

Aquestes actuacions s’emmarquen en el conveni signat entre el Ministerio de Fomento, Adif i la SEITT (Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre) per a la realització d’actuacions de millora a la xarxa ferroviària de titularitat de l’Estat a Catalunya, en el que s’inclou l’execució d’inversions per a la modernització d’estacions i actuacions per a la millora de línies.

Actuacions a Calafell

El projecte de remodelació de l’estació de Calafell s’ha dividit en dues fases. La primera, ja finalitzada, comprèn l’elevació i la prolongació d’andanes i tancament i disposa d’un pressupost de 761.893 euros, mentre que la segon inclou la remodelació de l’edifici de viatgers i l’adequació de l’accessibilitat en l’estació i l’aparcament i té un pressupost de 2.619.354,8 euros.

Les obres de la primera fase han consistit en l’adaptació de les andanes per a compatibilitzar-les amb els nous trens que s’estan incorporant a la xarxa de rodalies. Per això, s’ha elevat l’alçada de cada andana fins assolir una cota de 68 cm sobre el carril en una longitud de 200 m, el que permet un accés més còmode i segur als viatgers.

Els treballs inclouen la instal•lació de nous paviments i un conjunt de peces de remat d’andana format per paviments senyalitzats i antilliscants i banda podotàctil, així com itineraris que configuraran una ruta accessible amb senyalització de canvis de nivell, escales o accés a ascensors amb la finalitat de facilitar l’orientació a les persones amb discapacitat.

La principal actuació de la segona fase de les obres es la construcció d’un nou pas inferior entre andanes, eliminant les connexions del pas existent. D’aquesta forma, el pas actual quedarà únicament per al seu ús urbà, mentre que els usuaris del ferrocarril disposaran d’un pas inferior totalment independent per accedir a les andanes.

 

El nou pas inferior, amb una amplada de 4 metres, s’executarà mitjançant el procediment de calaix de formigó executat prèviament i que es col•locarà sota les vies amb gats hidràulics. L’accés des de l’andana costat mar es conformarà mitjançant la construcció d’un pou pel que se necessària la demolició de part del mur que limita l’andana en l’actualitat. S’instal•laran dos ascensors amb capacitat per a 8 persones i dues escales fixes.

A més, es clausuraran les escales d’accés a andanes existents des del pas de ciutat i es cobrirà una part del pas en el costat de l’edifici per a donar continuïtat a l’ample d’andana en aquest punt.

El projecte inclou també la instal•lació de marquesines de 80 m de longitud i 480 m2 de superfície en les andanes.

L’edifici de l’estació, que data de finals del segle XIX i que està catalogat com a Bé Cultural d’Interès Local des de finals de 2008, es rehabilitarà completament, mantenint el volum, les façanes, la forma i ubicació de les obertures originals i el pòrtic exterior.

La planta baixa, que acull el vestíbul, es reformarà i adaptarà per optimitzar i fer més funcionals els espais. S’habilitarà un vestíbul de 60 m2 de superfície i zones destinades a venda de títols de transport, control d’accessos, dependències d’instal•lacions, serveis públics i cafeteria.

Els forjats de fusta de la primera planta i de la coberta es substituiran per altres de xapa i bigues metàl•liques. La coberta serà substituïda per una nova coberta que incorporarà aïllament tèrmic. Les fusteries també es canviaran per altres d’alumini i camera d’aire, el que contribuirà a millorar les condicions tèrmiques de l’edifici. Es realitzaran també altres treballs complementaris de grups electrògens, climatització, drenatges, electricitat i il•luminació, sistemes de protecció i detecció d’incendis, etc.

 

Millora de l’accessibilitat a Segur de Calafell

La intervenció en l’estació de Segur de Calafell introduirà elements d’accessibilitat i reduirà les barreres arquitectòniques per a persones amb discapacitat. El projecte compte amb un pressupost de 2.742.528 euros, a executar en dos fases, i preveu la construcció d’un nou pas inferior exclusiu per als viatgers i l’adaptació de l’actual com a pas urbà, l’elevació del nivell de les andanes, l’adequació de l’edifici de viatgers i la millora dels encaminaments a l’estació i l’aparcament.

En la primera fase, ja executada, s’han invertit 546.937 euros en l’elevació i la prolongació de les andanes a una alçada de 68 cm sobre el nivell del carril en una longitud de 200 m, així com en la instal·lació de noves peces d’extrem d’andana senyalitzades i antilliscants i paviment podotàctil, a més d’itineraris que configuraran una ruta accessible amb senyalització de canvis de nivell, escales o accés a ascensors per a facilitar l’orientació a les persones amb discapacitat.

La principal actuació en la segona fase del projecte, que acaba d’iniciar-se, és la construcció d’un nou pas inferior entre andanes i l’adaptació del pas existent únicament per al seu ús ciutadà.

El sistema constructiu serà mitjançant un calaix sota les vies pel que és necessari crear primer una plataforma de desplaçament que permti després la seva instal·lació. La secció prevista per aquest pas és de 4,3 m d’ample i 3,3 m d’alçada i la longitud total, de 15,3 metres. Per a facilitar l’accés a les andanes per part de les persones amb dificultats de mobilitat s’instal•laran dos ascensors.

Per un altre costat, el projecte preveu realitzar obres de millora en l’edifici de viatgers. Es realitzarà una nova distribució en l’interior del vestíbul, que serà també ampliat, i que comptarà amb espais destinats a vestíbul, venda de bitllets, control d’accés, serveis, locals comercials i zones tècniques. S’instal·larà una rampa d’accés de persones amb discapacitat a l’estació des de l’exterior.

 

D’igual forma, es preveu completar el tancament de l’estació i s’instal•laran marquesines en tota la zona d’accés a andanes en una longitud de 40 m sobre cada andana. En l’exterior de l’edifici, s’adequaran dues places d’aparcament per a l’ús de persones amb discapacitat i s’instal•laran forquilles per a l’aparcament de bicicletes.