Pla Extraordinari d'Infraestructures mobilitzarà 17.000 milions d'euros en inversió per als propers dos anys

07/04/2010

El pla de col·laboració públic-privada ha estat presentat avui pel President del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero.


  • El pla és una aposta conjunta del Govern, les entitats financeres i les empreses del sector per rellançar l'activitat econòmica i generar lloc de treball.
  • Impulsa el lloc de treball a curt i llarg termini: primer per construir infraestructures i després per a la seva conservació i manteniment.
  • Al voltant del 70% de les inversions es destinen al ferrocarril, per la seva demostrada contribució a la sostenibilitat del sistema de transports.
  • Les licitacions s'iniciaran en el segon semestre de 2010.

El President del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, i el Ministre de Foment, José Blanco, han presentat avui el Pla Extraordinari d'Infraestructures (PEI) que té per objectiu reactivar l'economia i el lloc de treball a través de la inversió en infraestructures del transport. El pla, en col·laboració públic-privada, permetrà anticipar a 2010 i 2011 licitacions per valor de 17.000 milions d'euros, l'equivalent a l'1,7% del PIB.

Al voltant del 70% de les inversions aniran destinades al ferrocarril per millorar les xarxes ferroviàries d'altes prestacions i de proximitats, així com per al transport de mercaderies. El Govern manté així el seu impuls pel ferrocarril per ser la manera que més contribueix a la sostenibilitat del sistema de transports. Al voltant del 30% de les inversions restants es reserven a la millora de les infraestructures viàries, incloent millores en el transport col·lectiu per carretera.

El PEI - una aposta conjunta del Govern, les entitats financeres i les empreses del sector - afavorirà la creació de llocs de treball tant a curt com a llarg termini. Primer, per a la construcció d'infraestructures i posteriorment, per a la seva conservació i manteniment.

D'aquesta manera, el Pla Extraordinari contribueix al compliment dels objectius del Ministeri de Foment en la seva aposta per la seguretat i la qualitat de les infraestructures per a la qual cosa les actuacions de conservació i manteniment són imprescindibles.

Model concessional

Basat en un model concessional, el PEI estableix el pagament de les infraestructures, una vegada s'hagi finalitzat i lloc en servei l'obra, durant un ampli període de temps (de 25 a 30 anys). D'aquesta manera la seva repercussió sobre els comptes públics s'ajorna a 2014. Amb això, el Pla no compromet els objectius del Govern de disminució del dèficit públic per a 2013.

El pagament es realitzarà al concessionari (empresa adjudicatària) mitjançant un cànon únic que paga la inversió, la conservació i el manteniment de les infraestructures. L'impacte pressupostari del cànon serà relativament reduït en diferir-se durant el període concessional abans esmentat.

El PEI és plenament finançable. S'ha dissenyat perquè les entitats financeres puguin assumir els riscos associats als projectes i, al seu torn, rebre una rendibilitat adequada. Per a la seva realització es compta amb la participació del Banc Europeu d'Inversions (BEI), de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO), i la col·laboració de l'Associació Espanyola de la Banca (AEB) i la Confederació Espanyola de Caixes d'Estalvi (CECA).

Els projectes del PEI
Els projectes del Pla Extraordinari d'Infraestructures es seleccionaran tenint en compte la seva rendibilitat social, mediambiental i econòmica. Només s'inclouran en el PEI els projectes que estiguin en avançat estat de tramitació, cosa que permetrà ajustar l'inici dels pagaments del cànon al concessionari amb el començament dels desemborsaments que aquests han d'efectuar a les entitats financeres. Les licitacions s'iniciaran en el segon semestre de 2010.

L'acte de presentació del Pla, que ha tingut avui lloc en la madrilenya estació de Chamartín, ha comptat amb l'assistència de més de 300 persones entre les quals es trobava la vicepresidenta segona del Govern, Elena Salgado. També han assistit els principals sindicats i patronal del sector del transport i de la construcció, el president de la CEOE, representants de les empreses constructores del país, del sector de l'enginyeria i de la consultoria, d'empreses concessionàries i de fabricants de material ferroviari. A més, van estar presents els presidents dels Col·legis Oficials relacionats amb les activitats del Ministeri de Foment i els representants de les entitats amb què es signaran els protocols que garantiran el finançament del Pla (BEI, CECA, AEB i ICO).