La construcció de la nova estació de Sagrera-Meridiana obliga a interrompre el trànsit ferroviari entre Sant Andreu Arenal i Arc de Triomf

roda de premsa

17/03/2010

Entre el 28 de març i el 12 de setembre


·        Aquesta restricció afectarà a les línies R3, R4 i R7 de Rodalies de Catalunya
 
·        Es reforçarà el servei de l’L1, s’habilitarà un autobús complementari i s’informarà de les alternatives dels viatgers en origen
 
·        La nova web www.rodaliesdecatalunya.cat i el telèfon 902 41 00 41 l oferiran informació específica de les modificacions del servei
 
·        Els serveis d’informació, atenció al client i seguretat a les estacions es reforçaran amb 57 persones per torn
 
·        La nova estació de Sagrera – Meridiana comptarà amb un vestíbul més adequat a las necessitats dels usuaris de Rodalies i Metro
 
·        El projecte compta amb un pressupost de 34,3 MEUR
  
Restriccions al servei ferroviari
 
A causa de les obres de construcció de la nova estació de Sagrera- Meridiana, s’interromp la circulació ferroviària al tram Arc de Triomf – Sant Andreu Arenal. Per aquest motiu, entre el diumenge 28 de març i el diumenge 12 de setembre es modificarà el servei de les línies R3, R4 i R7 de Rodalies i dels serveis de Media Distancia de la línia Barcelona-Manresa-Lleida. La resta de trens de les línies, R1 i R2, prestaran el servei habitual.
 
Durant l’execució de les obres, es necessari establir la següent programació de serveis, que pretén facilitar la connexió dels serveis de Rodalies de Catalunya amb la resta de l’àrea metropolitana.
 
Afectacions al servei de Rodalies de Catalunya
 
Les línies R3 (Sant Andreu Arenal -Vic- Puigcerdà) – R4 Nord (Sant Andreu Arenal – Manresa) i R7 (Sant Andreu Arenal – Martorell), i R4 sud (Sant Vicenç de Calders – Badalona) tindran afectacions en el seu servei.
 
  • Els trens de les línies R3, R4 nord i R7 iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Sant Andreu Arenal. Per continuar el viatge els clients disposen de:
 
§         Línia 1 de Metro (Estació de Fabra i Puig). Aquesta té aturades a Clot, Arc de Triomf i Plaça de Catalunya, entre d’altres. En aquest període TMB reforçarà els seus servei en el període punta oferint 29 freqüències per hora.
 
§         Un servei d’autobús: els dies laborables, entre les 06.00 i les 10.00 hores, s’estableix un servei complementari amb autobusos de TMB entre Sant Andreu Arenal i Clot (R1, R2, R4 sud, amb aturada a l’estació de la Sagrera (L1 i L5 de Metro)
 
Durant el període d’obres i amb l’objectiu de facilitar i simplificar l’operació ferroviària que es durà a terme a Sant Andreu Arenal es modificaran els horaris dels trens de les línies R3, R4 i R7. D’aquesta manera, els serveis d’aquestes línies arribaran de forma homogeneïtzada a Sant Andreu Arenal.
 
·        Línia R4 sud (Sant Vicenç de Calders – Badalona): els trens de la línia R4 sud iniciaran o finalitzaran el seu recorregut a Badalona, on també disposen dels serveis de la línia R1 de Rodalies de Catalunya (Molins de Rei – Maçanet per Mataró)
 
 
Alternatives en origen
 
Tot i haver reforçat les alternatives en el servei a l’arribada de Sant Andreu Arenal s’ha establert una campanya d’informació pels viatgers de les línies afectades e les alternatives de les quals disposen a les poblacions d’origen, tant d’altres serveis de línies de Rodalies de Catalunya, tan com d’altres sistemes ferroviaris com FGC. Així, els usuaris disposen també per desplaçar-se fins a Barcelona de:
 
·        FGC: Manresa, Sant Vicenç de Castellet, Terrassa, Sabadell, Rubí, Sant Cugat i UAB
 
·        R2 Nord de Rodalies de Catalunya: Montcada i Reixac, Les Franqueses del Vallès, Granollers, Mollet, Santa Perpètua (La Llagosta).
 
Amb l’objectiu de facilitar la mobilitat dels viatgers, Renfe i TMB han establert un acord pel qual els títols de transport de Renfe, no integrats, són vàlids per a accedir al Metro a les estacions de Rambla Just Oliveres, Sants, Passeig de Gràcia, Plaça de Catalunya, Arc de Triomf, Clot, Fabra i Puig, Sant Andreu, Sagrera Torre del Baró i Vallbona.
 
Afectacions al servei de Renfe Media Distancia
 
Els serveis de Media Distancia de la línia Lleida-Manresa-Barcelona circularan desviats per Passeig de Gràcia, pel que no efectuaran parada a Plaça de Catalunya, Arc de Triomf, Sant Andreu Arenal i Torrebaró.
 
Informació i Atenció al Client
 
Per a atendre les necessitats d’informació dels viatgers, la Generalitat de Catalunya, Adif i Renfe es reforçaran els equips d’atenció al client i de seguretat a les estacions afectades. En total, s’han incorporat 57 persones per torn per a informar als viatgers dels canvis en la programació i les alternatives de transport.
 
D’altra banda, es comptarà amb diferents suports d’informació:
  • 330.000 fulletons horaris,
  • 71.500 díptics a estacions d’origen amb alternatives de servei
  • Cartells a trens i estacions
  • Missatges a megafonia de trens i estacions
  • Màquines autovenda
  • Pantalles informatives
  • Servei SMS
  • Telèfon d’informació: 902 41 00 41
  • www.rodaliesdecatalunya.cat
Una nova eina d’informació www.rodaliesdecatalunya.cat
 
En els propers dies els usuaris de Rodalies comptaran amb un nou element d’informació i atenció al client amb la posada en servei de la nova web de Rodalies de Catalunya. La nova web, www.rodaliesdecatalunya.cat vinculada a la de la Generalitat de Catalunya, disposarà de cercador d’horaris, consulta de serveis i formulari de queixes i reclamacions. Aquesta web informarà donarà un tractament específic de la información d‘aquest tall i de les alternatives de que disposen els viatgers de les línies afectades.
 
Actuacions a Sant Andreu Arenal
 
Per tal de facilitar la mobilitat dels viatgers a l’interior de l’estació de Sant Andreu Arenal, s’han dut a terme actuacions com una redistribució de l’espai amb substitució de la taquilla, desplaçament d’elements com màquines autoventes, modificació a la configuració i ubicació de control d’accesos, entre d’altres. D’altra banda, s’han fet actuacions a les andenes per faciltar el fluxe del usuaris.
 
Així mateix, també s’han realitzat treballs per reubicar el sistemes d’informació als viatgers com telindicadors, senyalització de via i pantalles a les andanes.
 
El futur intercanviador Sagrera –Meridana
 
Adif iniciarà el proper 28 de març l’execució de les obres de construcció de l’estructura de la nova estació de rodalies de Sagrera-Meridiana, que donarà servei a les línies R3, R4 i R7 de la xarxa de rodalies de Barcelona i al metro. Els treballs consisteixen en rebaixar i adequar el túnel ferroviari a la nova configuració i instal·lacions.
 
El projecte contempla la creació d’una andana central de 200 metres de longitud, el descens del rasant ferroviari del túnel actual i la construcció de dos vestíbuls, situats en ambdós extrems de l’andana. Un d’ells serà d’accés exclusiu per a rodalies mentre que l’altre estarà integrat en l’intercanviador amb la xarxa de metro.

Un dels principals intercanviadors de Barcelona
 
La nova estació de rodalies de Sagrera-Meridiana, les obres de la qual compten amb un pressupost d’adjudicació de 34.321.667 euros, serà un dels pols estratègics de la xarxa de transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona. La seva construcció s’emmarca en l’acord signat el 17 de maig de 2007 entre el Ministerio de Fomento i la Generalitat per a la realització d’obres de millora de la xarxa d’ample convencional a Catalunya.
 
Les noves instal·lacions s’ubicaran dins del túnel que discorre sota l’Avinguda de la Meridiana, entre les línies L1 i L5 de Metro, al costat de l’estació de La Sagrera. La seva construcció permetrà l’intercanvi de viatgers de les línies 3, 4 i 7 de rodalies amb les línies L1 i L5 i les futures L4 i L9 de metro, millorant així la connexió entre ambdós serveis de transport públic. Es preveu que quan estigui plenament operatiu l’utilitzaran uns 130 mil viatgers al dia
 
Els treballs consisteixen en la modificació del rasant de les vies i en la prolongació de l’estructura en calaix, de 370 m de longitud. Part d’aquesta obra va ser executada en la reforma del vestíbul d’intercanvi entre les línies de metro que es va fer recentment, pel que els treballs actuals comprenen els 114 metres addicionals pendents de realitzar.
 
Actualment, Adif està executant els futurs accessos del costat muntanya i el vestíbul de l’estació de Sagrera-Meridiana, que s’ubica en l’entorn del carrer de Martí i Molins. Aquest accés comptarà amb escales fixes, una escala mecànica i un ascensor adaptat per a persones amb disminució.
 
En l’interior del vestíbul, els treballs consistiran en la construcció de la zona de control d’accessos i la taquilla, l’àrea destinada a instal·lacions, les dependències internes d’Adif i de l’operador de rodalies, així com una sèrie d’espais que romandran disponibles per a cobrir futures necessitats del conjunt.
 
El descens de les vies ferroviàries de Sagrera-Meridiana obliga a reposar a una cota més baixa el col·lector del carrer de Garcilaso, així com els col·lectors que desguassen en aquest.

Reestructuració del vestíbul i les andanes
 
Les obres que s’executaran consisteixen en el descans de les actuals vies de rodalies per situar-se al mateix nivell que les línies de metro, el que permetrà donar continuïtat al vestíbul, actualment dissenyat en dues alçades, amb la finalitat d’obtenir un millor aprofitament d’aquest espai.
 
La nova andana central descriurà un suau revolt amb una longitud útil de 200 metros i tindrà un ample de 6,4 m, el que permetrà un flux de passatgers segur i còmode. L’accés a les andanes tindrà escales fixes i mecàniques, així com ascensors adaptats i disposarà d’una sortida d’emergència en la part central.
 
El procés constructiu de la prolongació de l’estructura de cobertura i descens de les vies en la nova estació de rodalies de Sagrera-Meridiana s’efectuarà mitjançant l’execució de pilots i micropilots. Posteriorment, s’excavarà a cel obert per a instal·lar la llosa superior que s’executarà a mode de calaix. Un cop realitzada la contenció de les parets i el sostre, es procedirà a la demolició del túnel i l’excavació.
 
En el que es refereix a la superestructura, s’instal·larà via en placa sobre formigó, que permet reduir les vibracions i el soroll i es idònia per a les zones de túnel, i catenària rígida, també més adequada per al seu ús en túnels. A més, es reposarà el cablejat de comunicació i senyals.
Obres complementàries
 
Adif està realitzant, a més, obres complementàries a Sant Andreu Arenal i Badalona amb l’objectiu d’optimitzar la infraestructura existent, per a reduir les afectacions al mínim possible. Estaran finalitzades coincidint amb el tall de circulació programat com a conseqüència dels treballs que es portaran a terme en el túnel.
 
Així, en el costat Montcada de Sant Andreu Arenal s’ha instal·lat un aparell de via anomenat escapament que permet una major maniobrabilitat dels trens entre les dues vies generals. També s’instal·larà una tecnologia d’avantguarda en el sistema de canvi d’agulles que s’utilitza en aquest tram, els enclavaments, que serveixen per encarrilar el trànsit ferroviari entre diferents vies, amb l’objectiu d’optimitzar l’estat de la infraestructura ferroviària i augmentar les condicions de seguretat, eficàcia i fiabilitat de les circulacions.
 
En el vestíbul, s’han reubicat les validadores i la taquilla de l’estació per a facilitar el flux de viatgers amb la finalitat d’optimitzar la seva funcionalitat. Aquesta actuació ha suposat també una renovació de la imatge de l’estació i una millora en la dotació dels sistemes d’informació i comunicació vertical.
 
En l’estació de Badalona s’ha prolongat l’andana de la via 4, situat en el costat muntanya, en una longitud de 147 m fins arribar els 200 m, i s’ha augmentat l’alçada fins a 68 cm respecte a la cota de carril. Per adaptar les instal·lacions ferroviàries, s’ha modificat el traçat de les vies 2 i 4 i s’han adequat els aparells de via, els sistemes d’electrificació i les instal·lacions de seguretat i comunicacions. També s’han realitzat treballs complementaris de reposició de serveis afectats i d’instal·lació de tancaments.
 
Informació gràfica en la nota adjunta (pdf)

> Fotos