Adif invertirà gairebé 3,5 milions d’euros en les obres de l’estació de Malgrat de Mar

presentacio

16/03/2010

Pla de remodelació de la xarxa de rodalies de Barcelona


S’eliminaran les barreres arquitectòniques amb la construcció d’un nou pas inferior dotat d’ascensors i la creació de recorreguts guiats per a invidents

Adif invertirà 3.434.816 euros en la remodelació de l’estació de rodalies de Malgrat de Mar, pertanyent a línia Barcelona-Mataró-Maçanet. El projecte, que té com a principals objectius l’eliminació de les barreres arquitectòniques i l’augment de la qualitat del servei que s’ofereix als clients del ferrocarril, contempla la construcció d’un pas inferior dotat d’ascensors, l’ampliació i reordenació de les andanes i millores en l’edifici de viatgers, aparcaments i entorns.
 
Aquest projecte té un termini d’execució de 8 mesos i s’emmarca en el conveni signat entre el Ministerio de Fomento, Adif i la SEITT (Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre) per a la realització d’actuacions de millora de la xarxa ferroviària de titularitat de l’Estat a Catalunya, en el que s’inclou l’execució d’inversions per a la modernització d’estacions i actuacions per a la millora de línies. 
 
Aquesta inversió ha estat presentada avui pel president d’Adif, Antonio González, el delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, i l’alcaldessa de Malgrat de Mar, Conxita Campoy. 
 
Aquestes obres responen al compromís del Ministerio de Fomento de realitzar un pla global d’inversions per a la millora permanent de les seves infraestructures i estacions de la xarxa de rodalies de Barcelona, amb l’objectiu d’oferir un servei de majors prestacions de seguretat, accessibilitat i confort als seus clients i als ciutadans.
 
Eliminació de barreres arquitectòniques
 
El projecte contempla la realització d’obres per a l’eliminació de les barreres arquitectòniques i la millora de l’accessibilitat als trens. Així, destaca la construcció d’un nou pas inferior entre andanes que estarà dotat de dos ascensors i escales fixes.
 
El nou pas, que tindrà un ample mínim de 4 m, es construirà mitjançant el procediment de calaix encaixat, que consisteix en la construcció de l’estructura de formigó en una zona annexa i la seva posterior embranzida amb mitjans mecànics fins a la seva ubicació definitiva sota les vies. Aquest sistema redueix considerablement les afectacions al servei i permet aprofitar la franja horària nocturna per a l’execució de la major part dels treballs.
 
A més, es realitzaran obres addicionals, com la instal·lació de sistemes d’impermeabilització, construcció de pous de bombeig, canalitzacions, paviments i sistemes d’il·luminació. 
 
El nou pas inferior augmentarà substancialment els nivells de seguretat per als viatgers, ja que la seva construcció permetrà l’eliminació del pas a nivell que s’utilitza per al trànsit entre andanes. .
 
Reestructuració de les andanes
 
La incorporació del pas inferior comporta una ampliació lateral de l’andana costat mar, i la realització d’un trasllat de vies i de les instal·lacions ferroviàries corresponents. En el cas de l’estació de Malgrat de Mar, es fa necessari traslladar la via 2, que es disposarà de forma contigua a la 1, el que permetrà la demolició de l’andana central, que passarà a ser lateral, i que tindrà 6 m d’amplada i 200 metres de longitud.
 
També es prolongarà la longitud útil i l’alçada de l’andana situada al costat de l’edifici de viatgers, direcció Barcelona, a les mateixes dimensions, que són les més adients per a facilitar l’accés al nou material ferroviari que presta servei en aquesta estació.
 
Existeixen dos passos a nivell, un al costat de l’edifici principal de viatgers que es desmunta, condicionant l’accés des de les andanes, i un altre en l’extrem direcció Maçanet-Massanes que es substitueix per un de paviment de cautxú antilliscant, que augmenta les condicions de seguretat.
 
En ambdues andanes s’instal·laran també paviments antilliscants, amb franges diferenciades en altres materials als extrems.  
 
D’altra banda, i amb l’objectiu de facilitar el trànsit als invidents, s’establiran recorreguts guiats des de l’exterior de l’edifici fins als punts d’embarcament d’escales i ascensors, per a facilitar la seva orientació.
 
A més, es procedirà a la instal·lació de noves marquesines de 80 metres de longitud en ambdues andanes, que estaran formades per una estructura d’acer i places de policarbonat translúcides que garantiran uns òptims nivells de lluminositat. D’igual forma, s’instal·laran nous bancs i mobiliari urbà i es reforçarà el sistema d’enllumenat amb noves lluminàries.
 
Altres actuacions
 
El projecte inclou una sèrie de treballs encaminats a millorar les condicions generals de qualitat del servei i la seguretat de les instal·lacions. 
 
Es contempla la renovació total del tancament que delimita l’estació pel costat de la platja i parcial en el costat urbà del tancament ferroviari. També està prevista la reordenació de la zona d’aparcament existent amb la disposició de noves places per a persones amb mobilitat reduïda i la reubicació de l’aparcament per a bicicletes.
 
En l’edifici de viatgers es remodelarà la rampa d’accés a l’edifici des de l’exterior de l’estació, optimitzant així la seva geometria. El projecte inclou, a més, mesures de protecció de les zones enjardinades durant la realització de les obres.
 
Finalment, es realitzaran treballs complementaris, com instal·lacions elèctriques per a garantir el subministrament als nous equipaments, canalitzacions, drenatges, dispositius de seguretat i protecció contra incendis i preinstal·lació d’equipaments per a elements informatius (megafonia, panells informatius, etc.), entre d’altres.