Foment mobilitza tots els recursos disponibles per fer front al temporal a Catalunya

08/03/2010

Pla de Vialitat Invernal a Catalunya


  • El Ministeri ha disposat de més de 200 persones, 75 llevaneus, prop de 1.500 tones de sal i més de 30.000 litres de salmorra des de la tarda d’ahir.
El Ministeri de Foment ha mobilitzat des d'ahir tots els recursos disponibles en les infraestructures de la seva competència per plantar cara al temporal que està patint Catalunya.

Fins al moment, el Ministeri ha desplegat en aquest dispositiu especial a més de 200 persones, més de 80 llevaneus, a prop de 1.500 tones de sal i més de 30.000 litres de salmorra, entre altres recursos.

Incidències a les carreteres
 
A la 340 N-340, entre Subirats i el Port de l'Ordal, es va produir un tall de calçada de dues hores, entre les 8.00 i les 10.00 hores, com a conseqüència d'un accident.

A la N-II entre Els Limits i la Jonquera es va tallar la circulació a les 0.30 hores a causa de les restriccions imposades en les carreteres franceses. Posteriorment, el tall va ser incrementant-se en longitud fins a assolir a les 18.00 hores el sud de Girona.

A l'AP-7, entre la Jonquera i la frontera francesa, es va tallar el trànsit a les 8 h 45 minuts en el sentit Barcelona – França com a conseqüència de la falta de visibilitat i de la intensitat de la nevada.
 
Mitjans desplegats en carreteres
 
> Uns 120 membres de personal de manteniment
74 maquines llevaneu
1.479 Tones de sal
30.900 litres de salmorra
32 dipòsits de sal amb capacitat de 12,257 tones
> 10 dipòsits de salmorra, amb capacitat per a 360.000 litres
25 sitges fundents amb capacitat de 1.780 tones

Ferrocarril
Durant la tarda, la caiguda de dos arbres en la via entre Maçanet de la Selva i Girona, ha provocat falta d'alimentació elèctrica i, per aquest motiu, es troba suspès el servei de trens de Mitjana Distància de la línia Barcelona - Girona - Portbou.

A causa de les condicions climatològiques adverses no és possible establir un servei alternatiu, ja que s'estan produint restriccions a la circulació en les carreteres de la zona.

Al moment de suspensió del servei, tres trens es trobaven aturats en el trajecte afectat, pròxims a les estacions de Sant Miquel de Fluvià (dos) i Fornells (un).

S'han activat els protocols d'actuació en cas d'una incidència d'aquestes característiques i s'ha avisat als serveis d'ajuda externa: Bombers, per col·laborar en les tasques de retirada dels arbres; i Protecció Civil, amb l’objecte d'evacuar els viatgers d'aquests tres trens.

Per altra banda, degut també a les condicions climatològiques adverses, el servei ferroviari de la línia Barcelona-Manresa-Lleida es troba interromput en el tram Manresa-Cervera. Les nevades impedeixen també l'accés d'autobusos per garantir la mobilitat dels viatgers ja que la carretera C-25, a Calaf, està tallada per neu.

Renfe està informant d'aquestes incidències a través de personal d'atenció al client i megafonia de trens i estacions.

Tant Adif com Renfe han activat els seus protocols i les seves mesures d'actuació davant temporals que inclouen, entre altres actuacions, mesures d'informació i atenció als passatgers afectats, la mobilització de trens i locomotores de suport així com de personal de reforç, o un dispositiu especial per a la comprovació dels sistemes que eviten la formació de gel en els desviaments i en els canviadors d'amplada.

Aeroport de Girona
Meteorologia adversa per neu (10 vols desviats per baixa visibilitat i 8 cancel·lacions de vols associats de sortida)

L'operativa de l'Aeroport de Girona-Costa Brava s'està duent a terme a través de la capçalera sud de la pista en comptes de la capçalera nord, que està equipada amb el sistema ILS categoria II/III, a causa de les fortes ratxes de vent, que han superat els 14 nusos.

De les 90 operacions previstes per a avui en l'aeròdrom gironí entre les 6 i les 15 hores, han operat amb normalitat 40 vols.

L'aeroport de Girona ha activat aquesta matinada el Pla d'actuació davant contingències hivernals de gel i neu, que té com a objectiu minimitzar la influència de les condicions adverses en el trànsit aeri.

Els procediments del pla s'apliquen tant a les instal·lacions aeroportuàries - paviment en pista, carrers de rodatge i plataforma -, com a les aeronaus.

En el pla s'estén urea en les zones de pista i plataforma per evitar la formació de gel, en cas que no s'hagi format encara, o com descongelar-te si ja ho ha fet. Posteriorment, es netegen les zones afectades amb mitjans mecànics i els vehicles mesuradors de fricció comproven el coeficient de fregament de les pistes.

S'han mobilitzat tots els mitjans de què disposa l'aeroport:
 
>  
1 llevaneu amb escampador d'urea de 5m3 incorporat.
>   
7 tractors llevaneu amb pala de 4m
 
>   1 escombradora amb ganiveta llevaneu
>   
2 escampadors d'urea remolcable
>   
4 Tm d'urea
>   
1 Tm de nitrat magnèsic