Foment finalitza la construcció del túnel de Figueres (Girona)

Foment finalitza la construcció del túnel de Figueres (Girona)

01/03/2010

Nous avenços en la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francès


  • Té una longitud de 1.740 m i s'ubica en el tram Borrassà-Figueres
  • Les obres de plataforma del tram suposen una inversió de 77,03 M €
El Ministeri de Foment, a través d'Adif, ha finalitzat la construcció del túnel de Figueres, que està situat en el tram Borrassà-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francès.

Aquest tram, Borrassà-Figueres, té una longitud total de 7,4 km i discorre pels municipis de Borrassà, Santa Llogaia d’Alguema, Vilafant, Figueres i Llers, en la comarca de l'Alt Empordà (Girona).

L'excavació del túnel, de 1.740 m de longitud i secció lliure de 86 m2, s'ha realitzat amb mitjans convencionals, maquinària pesada i retroexcavadores.

El procés s'ha dividit en dues fases: la d'avenç, que permet obrir la part superior de la galeria, i la de destrossa, consistent en la perforació de la part inferior. Després de l'excavació, el sosteniment i l'execució de la contravolta, s'ha realitzat el revestiment de formigó, que incorpora fibres ignífugues i té 30 cm de gruix.

Per a la construcció del túnel s'han excavat 230.000 metres cúbics de materials i s'han utilitzat 38.400 de formigó per al sosteniment i el revestiment.

Amb l'objectiu d’agilitar l'execució del túnel, aquest s'ha dividit en dos sectors, sud i nord, de 500 m i 1.140 m respectivament, per dur a terme l'excavació des de 4 fronts a partir de l'adequació d'una zona intermèdia.

Aquesta zona intermèdia, de 100 m de longitud, s'ha construït in situ mitjançant un carro de revestiment, que ha realitzat l'encofrat i el revestiment de l'estructura.

En el sector sud del túnel, que creua per sota de l'autopista AP-7, s'ha executat una pantalla de micropilotis per consolidar el terreny i garantir la seguretat de les estructures.

Una vegada completada la construcció del túnel, es realitzarà el muntatge de la superestructura (via, sistemes d'electrificació i instal·lacions de seguretat i comunicacions) per a la seva entrada en servei durant aquest any.

En el tram Borrassà-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francès, Adif ha finalitzat la construcció dels viaductes sobre el riu Manol, de 130 m, i sobre la Riera de Figueres, de 30 m, així com de dues estructures per facilitar la permeabilitat territorial de la nova infraestructura, amb longituds de 117 i 75 m respectivament.

Així mateix, Adif està avançat en l'execució dels viaductes de la carretera 5128 GIV-5128, de 63 m, i de la Riera d’Àlguema-Rec d’Aragal, de 533 m. En el mateix tram també està executant les obres de l'estació de l'Alt Empordà, de caràcter provisional, que prestarà servei a circulacions d'alta velocitat i d'amplada convencional.
 

Finançament europeu


La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francès, dins el període 2000-2006, ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid-Vilafranca del Penedès i instal·lacions d'electrificació, senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajuda que ascendeix a 3.388, 9 milions d'euros.

Les Ajudes RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport), durant el mateix període han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb una ajuda que ascendeix a 70,9 milions d'euros.

Durant el període 2007-2013 seran cofinançades per les ajudes RTE-T les obres d'adequació per a la seva explotació en amplada internacional, del tram Girona Mercaderies-variant de Figueres, amb una ajuda de 6,1 milions d'euros.

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francès compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros.