Foment inicia la informació pública del nou traçat de la línia ferroviària entre Vallbona i Montcada i Reixac (Barcelona)

26/01/2010

Línia Barcelona-Portbou


Es tracta d'una actuació complementària a la construcció de la línia d'alta velocitat entre el Nus de la Trinidad i Montcada.

El projecte té en compte la construcció d'un túnel ferroviari de 3.860 m de longitud que permeti el soterrament de la línia ferroviària d'amplada convencional pel nucli urbà de Montcada i pel barri de Ca Sant Joan.

L'estudi també recull la remodelació de l'edifici actual de l'Estació de Montcada i Reixac, per poder permetre l'accés dels viatgers a les noves andanes subterrànies

El Ministeri de Foment ha sotmès a informació pública el projecte bàsic del tram Vallbona – Montcada i Reixac de la línia ferroviària Barcelona-Portbou, segons publica avui el Butlletí Oficial de l'Estat.

El citat projecte bàsic té per objecte definir, amb el grau de desenvolupament corresponent, la modificació de traçat de la línia Barcelona – Portbou en el tram de 5.267 m de longitud situada entre el barri de Vallbona, al final municipal de Barcelona, i Montcada i Reixac.

Entre les actuacions previstes, destaca la construcció d'un túnel ferroviari de 3.860 m de longitud que permeti el soterrament de la línia ferroviària d'amplada convencional Barcelona – Portbou pel nucli urbà de Montcada i pel barri de Ca Sant Joan, l'adaptació de l'estació de Montcada i Reixac a la nova situació i un encreuament de vies a diferent nivell (salt del moltó) entre les línies Barcelona-Portbou i Barcelona-Manresa.

L'actuació en aquest sector té els següents objectius:

- Possibilitar que la línia Barcelona-Manresa pugui circular per l'Estació de la Sagrera. Para ello, se requiere modificar su trazado haciéndola pasar por el enlace ferroviario que conecta la línea Barcelona – Portbou con la Estación de Montcada – Bifurcació, así como construir un salto de carnero que evite los cizallamientos o cruces al mismo nivel, lo que independiza las circulaciones de ambas líneas.

- Aconseguir una millor integració urbana del ferrocarril. Per aquest motiu, el projecte bàsic té en compte la modificació del traçat de la línia Barcelona – Portbou en Vallbona que circularà adossada a la Línia d'Alta Velocitat Barcelona – Frontera francesa.

- Soterrar la línia ferroviària Barcelona – Portbou pel nucli urbà de Montcada i Reixac i el bari de Ca Sant Joan. Es projecta la construcció d'un túnel ferroviari de 3.860 m de longitud.

Nou túnel ferroviari
El soterrament de la línia Barcelona – Portbou permetrà suprimir el corredor ferroviari en superfície en la part final del barri de Vallbona, el barri de Ca Sant Joan i la zona urbana de Montcada i Reixac. El túnel té el seu inici en el nou salt de moltó que es projecta en la zona de Vallbona per a la connexió de les línies Barcelona – Portbou i Barcelona – Manresa, i finalitza després de creuar el riu Ripoll i l'autopista C-33.

La longitud total del soterrament és de 3.860 metres, dels quals es preveu executar amb tuneladora 1.300. La resta del soterrament es construeix mitjançant pantalles.

Així mateix, es preveu la remodelació de l'edifici actual de l'Estació de Montcada i Reixac, per poder permetre l'accés dels viatgers a les noves andanes subterrànies.

S'ha projectat l'actuació de manera que la profunditat de les andanes sigui la menor possible, per facilitar l'accessibilitat dels viatgers, quedant situats a 14 m per sota del nivell de superfície. Això ha motivat que la rasant ferroviària sigui poca profunda.

Durant les obres, s'establiran desviaments ferroviaris provisionals i s'habilitarà una estació provisional a Montcada i Reixac per a no interrompre el servei ferroviari a la població.

Resum de la nova actuació

- Modificació de traçat de la línia Barcelona – Portbou en una longitud de 5.267 m.

- Nou salt de moltó en la zona de Vallbona. El nou ramal que es projecta per a la línia Barcelona-Manresa, costat muntanya, té el seu origen en el Nus de la Trinitat i la seva longitud és de 1.466 m. El ramal corresponent a la línia C-4 costat mar s'inicia en Vallbona, i té una longitud de 671 m.

- Soterrament de la línia Barcelona-Portbou, en una longitud d'uns 3.860 m. D'ells, aproximadament 1.300 m mitjançant tuneladora.

- Remodelació de l'edifici actual de l'Estació de Montcada i Reixac, per poder permetre l'accés dels viatgers a les noves andanes subterrànies.

- Sortides d'emergència i ventilació.

- L'actuació s'ha dissenyat amb doble via electrificada i per a trànsit exclusiu de viatgers, de conformitat amb els estàndards tècnics adoptats en les línies de Proximitats.

Detalls del procés administratiu
Durant el procés d'informació pública, anunciat avui en el Butlletí Oficial de l'Estat, el projecte bàsic podrà ser examinat per les persones que el vulguin, qui podran formular observacions que hauran de versar sobre la concepció global del traçat, en la mesura en què afecteu l'interès general.

El Projecte Bàsic estarà exposat al públic en els locals de l'Àrea de Foment de la Subdelegació del Govern a Barcelona (Carrer de Bergara, 12, 4a planta, Barcelona), en la Direcció General d'Infraestructures Ferroviàries del Ministeri de Foment (Plaza de los Sagrados Corazones, 7, planta baixa, Madrid), així com als Ajuntaments de Barcelona (Plaza de Sant Jaume, 1, Barcelona) i de Montcada i Reixac (Calle Mayor, 32, Montcada i Reixac).

Així mateix, als efectes del tràmit d'audiència a les Administracions establertes en l'article 10 del Reglament del Sector Ferroviari, s'han remès camins còpies del projecte bàsic als organismes interessats per al seu examen i la corresponent emissió, si s'estima oportú, d'informe oficial.