El Govern dóna llum verda a l’Avantprojecte de Llei del nou Registre Civil

08/01/2010

Consell de Ministres


  • La nova Llei, un dels objectius centrals de la política de Justícia per aquesta legislatura, suposa un canvi profund de l’actuacl model, vigent des de 1957
  • Es crea un registre electrònic únic, amb una base de dades per tota Espanya 
  • Es constitueix el Registre de fets per un Registre Civil de persones
  • Cada ciutadà tindrà una fitxa personal única, on constarà tot el seu historial civil. Amb la inscripció de naixement se li asignarà un Codi Personal de Ciutadania (CPC)
  • Els ciutadans i les diferents administracions públiques tindran accés a les dades i es podran obtenir certificacions per internet
El ministre de Justícia, Francisco Caamaño, ha presentat avui al Consell de Ministres l'Avantprojecte de Llei del Registre Civil, que suposa un canvi profund de l'actual model registral, vigent des de 1957. La nova llei, un dels objectius centrals en la política de Justícia per a aquesta legislatura, configura un Registre Civil modern, ràpid i accessible, únic per a tot Espanya, aplicant les noves tecnologies, i adequat a les necessitats de la ciutadania.

Substitueix els llibres físics de registre per una base de dades electròniques comú, de manera que el ciutadà podrà consultar-ho per Internet o realitzar tràmits en qualsevol de les oficines del país.

El nou registre, a més, es configura com a registre individual, amb una fitxa personal única, on figurarà l'historial civil de cada persona des del seu naixement. A partir de l'entrada en vigor de la nova Llei, cada inscripció de naixement anirà acompanyada d'un Codi Personal de Ciutadania (CPC), corresponent a una seqüència alfanumèrica, que servirà per a tots els tràmits que l'usuari precisi realitzar amb el Registre Civil.

Igualment, amb la nova Llei deixaran d'expedir-se Llibres de Família, que seran substituïts per certificacions registrals. Aquestes podran sol·licitar-se personalment o a través d'internet. En qualsevol cas, les administracions i els funcionaris públics tindran accés a la informació registral i no necessitaran demanar certificacions als ciutadans, cosa que comportarà una reducció de càrregues administratives i convertirà en alguna cosa extraordinària la necessitat d'acudir personalment al registre.

D’altra banda, la modernització del Registre Civil fa necessària la seva desjudicialització, pel que passa a configurar-se com un òrgan administratiu, depenent del Ministeri de Justícia i gestionat per funcionaris públics, les decisions dels quals, lògicament, estaran sotmeses a control judicial. Amb això, es baixa als jutges d'una funció impròpia, cosa que permetrà que puguin dedicar-se en exclusiva a la seva funció constitucional de jutjar i executar el jutjat.

A més, el ministre de Justícia ha presentat al Consell de Ministres un Avantprojecte de Llei Orgànica, complementària de la Llei del Registre Civil, pel qual es modifica la Llei Orgànica del Poder Judicial per revisar l'articulat on es recullen les atribucions dels jutjats i Tribunals respecte a les seves funcions sobre el Registre Civil, i adaptar-ho a la nova norma.

Línies fonamentals en què es basa el nou model de Registre Civil:

UN REGISTRE CIVIL CENTRAT EN LES PERSONES

El ciutadà com a eix central. Els llibres tradicionals en què es registren fets (naixements, matrimonis, morts, etc.) donen pas a un registre individual per a cada persona, vinculat a un Codi Personal de Ciutadania, en què s'inscriuran els fets i actes que l'afectin durant la seva vida.

Basat en els principis d'igualtat i dignitat. El nou model es basa en el principi d'igualtat entre tots els homes i dones i en la dignitat com a valor essencial de la persona.


 
ÚNIC I MÉS ACCESSIBLE

Un per a tot Espanya. Es configura com una base de dades úniques que garanteix la unitat i seguretat de la informació i l'eficàcia en la gestió. Es podran realitzar els tràmits en qualsevol oficina del Registre Civil del país.

Electrònic. Els seients seran informàtics i la signatura electrònica es converteix en element essencial en la gestió i custòdia del Registre Civil.

Accés per mitjans telemàtics. Els ciutadans podran accedir al Registre per sol·licitar certificacions, consultar dades i instar expedients per Internet.

DE SERVEIS

Pensat per als ciutadans. Es minimitzen les càrregues burocràtiques i les compareixences personals. Amb el nou sistema només, de forma excepcional, caldrà acudir personalment al Registre Civil.

• Eficaç. Els centres sanitaris, els ajuntaments o els òrgans judicials remetran al Registre Civil per via telemàtica la documentació necessària per inscriure els naixements, els matrimonis, els divorcis, les defuncions, etc.

Accés directe de les administracions. Els funcionaris públics, en l'exercici de les seves funcions, tindran accés a la informació que obra en el Registre per la qual cosa no necessitaran sol·licitar certificacions als ciutadans.

UNA ORGANITZACIÓ MÉS MODERNA

Desjudicialitzat. El Registre Civil es configura com a òrgan dependent del Ministeri de Justícia. Els encarregats del registre seran funcionaris públics qualificats. Es baixa als òrgans judicials de treball, permetent a jutges dedicar-se a la seva funció constitucional de jutjar i executar el jutjat.

Simplificació. El nou Registre Civil s'articula en tres òrgans sense dependència jeràrquica i amb funcions molt específiques.

Oficines Generals. Unitat bàsica del Registre Civil i encarregades de les funcions ordinàries. En cada comunitat autònoma existiran, almenys, una oficina, i una altra més per cada 50.000 habitants.

Oficina Central. La seva funció serà inscriure les resolucions de la Direcció General de Registres i del Notariat, els documents autèntics estrangers i encarregar-se de la cooperació jurídica internacional en matèria registral.

Oficines Consulars. Són les dependències del Registre Civil a l'estranger i no varien substancialment respecte a l'actual model.

ACORD A L'ESTAT DE LES AUTONOMIES

Pluralitat lingüística. Es reconeix el dret a l'ús de les llengües oficials de l'Estat. Els ciutadans podran obtenir certificacions en qualsevol d'aquestes llengües.

Dret autonòmic. S'amplia la relació d'actes que han de ser objecte de seient per acomodar-se al Dret civil autonòmic, com les autotuteles, apoderaments preventius o especialitats en matèria de règim econòmic del matrimoni.

La modernització del Registre Civil és un dels objectius centrals en la política de Justícia per a aquesta legislatura. Així ho va establir el ministre de Justícia, Francisco Caamaño, en la seva primera compareixença al Congrés Dels Diputats el 26 de març de 2009. Està inclòs com una de les prioritats del Pla Estratègic per a la Modernització del Sistema de Justícia, aprovat per Consell de Ministres el 18 de setembre de 2009, i és una promesa electoral de l'actual Govern del PSOE.