Els catalans tenen a la seva disposició més de 2.300 serveis electrònics de l’Administració de l’Estat

Los catalanes tienen a su disposición más de 2.300 servicios electrónicos de la Administración del Estado

23/09/2011

Campanya d’informació i divulgació de l’Administració electrònica


  • El Ministeri de Política Territorial i Administració Pública desenvolupa aquesta campanya d'informació i divulgació sota el lema ‘@dministración. Todos los servicios en tu mano’ per fomentar l’ús dels serveis electrònics entre la ciutadania
  • Actualment, el 99% dels tràmits de l'Administració de l'Estat es poden fer per mitjans electrònics
  • El 2010, més de 1,7 milions de persones que resideixen a Catalunya, entre 16 i 74 anys, van usar la xarxa per comunicar-se amb les administracions públiques, segons l'INE
  • Espanya ocupa el novè lloc mundial i el cinquè europeu en aquest àmbit, segons l'informe “e-Government 2010” de l’ONU
  •  

El subdelegat del Govern a Girona, Francesc Francisco-Busquets, y el director general per a l'Impuls de l'Administració Electrònica del Ministeri de Política Territorial i Administració Pública, Fernando de Pablo, han presentat avui a Barcelona la campanya estatal d'informació i divulgació “@dministración. Todos los servicios en tu mano”, endegada el passat 7 de març. A través d'aquest pla, es fomenta l'ús dels serveis electrònics de l'Administració General de l'Estat (AGE) entre la ciutadania i les empreses.

La campanya té com a objectiu donar un nou impuls a l'ús dels serveis electrònics i s'articula, entre d'altres accions, a través d'un programa estatal que preveu mes de 2.000 jornades de divulgació per mostrar als ciutadans, de forma pràctica, les possibilitats dels serveis electrònics de l'Administració. Aquestes sessions de dinamització es realitzen a les oficines d'expedició del DNIe i Direccions de Trànsit.
A Catalunya,  es preveu la realització de 50 jornades (des del passat dia 15 i fins al proper 28 de setembre),  de les quals 20 seran a la provincia de Barcelona, 10 a Girona, 10 a Lleida i 10 a Tarragona.

Un equip de formadors mostrarà els beneficis que suposa l'ús dels més de 2.300 serveis de l'AGE que ja són accessibles telemàticament, i que representen el 99% dels tràmits de l'administració estatal. En aquestes sessions es mostrarà, per exemple, com utilitzar el portal www.060.es, on estan disponibles tots els serveis públics electrònics classificats per matèries i grups de ciutadans. A més, està previst que a tot el país es lliurin més de 100.000 lectors de DNI electrònic i 140.000 fullets informatius sobre la iniciativa.

També està prevista una campanya publicitària on-line, amb anuncis en mitjans digitals en els principals cercadors d'Internet, així com promocions audiovisuals al canal Metro (Madrid i Barcelona) i en el de Loteries i Apostes de l'Estat (LAE).

SEGUR, RÀPID I SENZILL 

Amb l'Administració Electrònica, els ciutadans obtenen informació i accedeixen a serveis públics electrònics de forma segura, ràpida, còmoda i senzilla, des de qualsevol lloc i durant les 24 hores, els 365 dies de l'any. D'aquesta manera, es potencia l'eficàcia de les gestions, es simplifiquen els procediments burocràtics i es redueixen temps i càrregues administratives.

A través d'internet es poden realitzar procediments relacionats amb certificats de vida laboral, naixement, matrimoni i defunció, esborranys de la declaració de la renda o la pensió de jubilació. També es pot demanar la prestació per desocupació, accedir a ofertes d'ocupació, consultar dades del cens electoral o els punts del carnet de conduir, així com realitzar la declaració de l'IVA o conèixer i efectuar els tràmits administratius per crear una empresa.

En l'àmbit de l'habitatge, es pot demanar una nota simple de la propietat i consultar dades cadastrals. A més, l'Administració Electrònica permet presentar denúncies davant la Policia i demanar cites prèvies per a la renovació del DNI i el passaport. Igualment, els joves poden optar a beques i ajudes educatives.

Aquests i altres serveis estan disponibles a www.060.es. Des d'aquesta pàgina web es pot accedir també al minisite de la campanya http://masdestacados.060.es amb els 20 serveis més demanats pels ciutadans i amb un espai directe per accedir als tràmits i procediments que més demanden i utilitzen.

ÚS DELS SERVEIS TELEMÀTICS 
 
El 2010, més de 1.700.000 ciutadans que resideixen a Catalunya van usar la xarxa per comunicar-se amb les administracions públiques, segons l'INE. Del total d'aquestes persones que van emprar Internet en els darrers 3 mesos, el 44,1% ho va fer per obtenir informació de pàgines web de l'Administració, el 23,2% per a descarregar formularis oficials, i el 17% per enviar formularis emplenats.

En l'àmbit empresarial, més del 84% de les empreses de Catalunya amb connexió a Internet va interactuar el 2010 amb l'Administració pública a través de la Xarxa. D'aquestes, el 71,3% va obtenir informació per mitjans electrònics, el 70,9% d'empreses va descarregar formularis oficials i més del 68% va retornar emplenada aquesta documentació.

Pel que fa al nombre de DNI-e expedits, a nivell estatal ja hi ha més de 24 milions de ciutadans que tenen la nova targeta d'identificació. La identificació digital constitueix un dels pilars de l'Administració Electrònica i garanteix a la ciutadania plena confidencialitat i seguretat en el desenvolupament de procediments i tramitacions dels serveis públics.

ESPANYA, ENTRE ELS PAÏSOS MÉS AVANÇATS

L’informe “e-Government” de l’ONU del 2010 revela que el desenvolupament de l'Administració Electrònica a Espanya ha registrat una notable evolució en els últims anys, que ens situa en una destacada posició en el context internacional. Del lloc 39 que ocupava el nostre país el 2005 s'ha passat a la novena posició mundial i la cinquena a nivell europeu. L'estudi mesura el nivell d'implantació de serveis electrònics, desenvolupament d'infraestructures de telecomunicacions, així com el capital humà qualificat en aquesta matèria. El nostre país es situa a més en la cinquena posició mundial en eficàcia, funcionalitat i operativitat dels portals de serveis públics d'accés telemàtic.

D'altra banda, l'avaluació realitzada per la Comissió Europea (el desembre de 2010) confirma també el progrés dels serveis públics telemàtics a Espanya. Així, el nivell de disponibilitat i sofisticació dels 20 serveis electrònics bàsics supera la mitjana de la UE.