Foment ratifica el seu compromís amb el Corredor Mediterrani

07/09/2011

  • El secretari general de Relacions Institucionals i Coordinació del Ministeri, Fernando Puig de la Bellacasa, ha assistit avui a Castelló a una reunió d'alcaldes de l'arc mediterrani
  • A la reunió, ha informat de les intenses gestions que està portant a terme el Govern d'Espanya des de 2009 per a la inclusió del Corredor del Mediterrani a la Xarxa Transeuropea de Transport, que no es va incorporar a la mateixa com a projecte prioritari el 2003
  • El Govern d'Espanya ha invertit 8.400 milions d'euros al Corredor Mediterrani en el període 2004-2010, i destinarà 1.684 milions d'euros el 2011, sent el corredor ferroviari al qual es destina una major inversió


El secretari general de Relacions Institucionals i Coordinació del Ministeri de Foment, Fernando Puig de la Bellacasa, ha assistit avui a una reunió d'alcaldes de l'arc mediterrani, convocada per l'alcalde de Castelló, Alfonso Bataller.

El secretari general ha recordat el ferm compromís del Govern d'Espanya amb el Corredor Mediterrani i ha informat de les intenses gestions que s'estan realitzant des de 2009 davant la Comissió Europea perquè s'integri en la Xarxa Transeuropea de Transports.

Durant l'anterior procés de revisió d'aquestes xarxes, el Govern no va sol.licitar la inclusió del corredor en la Xarxa Transeuropea de Transport i, per tant, la Comissió Europea no el va incorporar com a projecte prioritari de la mateixa.

El secretari general ha destacat que "des de 2009 s'ha recuperat el temps perdut, ja que el Govern d'Espanya ha plantejat la inclusió del Corredor del Mediterrani juntament amb altres corredors que garanteixen un correcte mallat de la xarxa".

En aquest sentit, ha assenyalat que el Govern d'Espanya ha plantejat també el manteniment dels corredors central i atlàntic, així com la inclusió d'altres com el cantàbric-mediterrani, "per garantir els interessos del conjunt d'Espanya", i ha destacat que "són corredors complementaris i no contradictoris entre si".

A més, ha insistit en la necessitat que totes les institucions i agents implicats facin pinya en aquesta tasca. "Tot el que davant a comunitats autònomes entre si dificulta la consecució d'aquest objectiu. Per això, el Govern d'Espanya demana suport i una posició comuna ".

El Corredor Mediterrani com a eix prioritari a Europa
La política de la Xarxa Transeuropea de Transport (RTE-T) de la Unió Europea té per objectiu proporcionar la infraestructura necessària per a la realització dels objectius en matèria de mercat interior i de cohesió econòmica i social en benefici de tots els seus ciutadans, operadors econòmics i ens regionals i locals. Aquesta política ha permès desenvolupar un pla general d'infraestructures del transport a escala europea amb suport financer comunitari.

El procés de revisió de la Xarxa Transeuropea de Transports, obert per la Comissió Europea l'any 2009, pretén revisar la metodologia sobre els criteris que han de configurar una xarxa de transports multimodal que pugui abordar els nous reptes als quals s'ha d'enfrontar el transport en la Unió Europea.

Espanya va impulsar aquest segon procés de revisió durant el semestre de la Presidència espanyola de la Unió Europea, amb la celebració, juntament amb la Comissió, d'unes jornades a Saragossa sobre la xarxa transeuropea de transport (TEN-T Days 2010).

L'objectiu del Ministeri de Foment en aquest procés ha estat donar suport a la continuació i millora dels actuals projectes prioritaris, i promoure la inclusió del Corredor Mediterrani ferroviari, donada la importància que té com a eix vertebrador europeu.

L'impuls al Corredor Mediterrani, al costat d'altres com el Corredor Cantàbric-Mediterrani, s'emmarca en una política d'infraestructures que promou el mallat de la xarxa de transports davant de la planificació radial, sense que això sigui incompatible amb el manteniment dels corredors inclosos a la vigent Xarxa Transeuropea, com els corredors central i atlàntic.

Impuls a l'execució del Corredor Mediterrani
Paral.lelament al procés de revisió de les Xarxes Transeuropees de Transport, el Ministeri de Foment ha elaborat per primera vegada un projecte integral, amb terminis i pressupostos específics, perquè el Corredor Mediterrani estigui plenament operatiu l'any 2020.

El Ministeri de Foment ha treballat intensament en el disseny, execució i potenciació del Corredor Mediterrani en el període 2004-2010, amb l'execució d'inversions per valor de 8.400 milions d'euros. A més, l'any 2011, és el corredor ferroviari al qual s'està dedicant més inversió: 1.684 milions d'euros.