Presentació a Tarragona de la Campanya de Seguretat per a la Nàutica d'Esbarjo 2011

web

20/06/2011

  • A càrrec del Subdelegat del Govern a Tarragona, Ramon Inglés, i el Capità Marítim del Ministeri de Foment a Tarragona, Fernando Collado
  • La principal novetat d'aquesta campanya d'estiu és l'ús preferent de les noves tecnologies
  • Desenvolupa un dels objectius bàsics del Pla Nacional de Salvament 2010-2018: la prevenció i la promoció de la cultura de la seguretat en la nàutica d'esbarjo
  • A Tarragona es van produir en 2010 un total de 206 emergències que suposen un 32% de Catalunya.
  • Els efectius de Salvament Marítim a Tarragona van auxiliar en 2010, 130 embarcacions i 408 persones.


El Subdelegat del Govern a Tarragona, Ramon Inglés, i el Capità Marítim del Ministeri de Foment a Tarragona, Fernando Collado han presentat aquest matí a Tarragona la nova Campanya de Seguretat en la Nàutica d'Esbarjo-Estiu 2011, centrada especialment en la difusió, mitjançant les noves tecnologies, de consells per millorar la seguretat a les activitats nàutiques.

El nou Pla Nacional de Salvament (PNS) 2010 – 2018 persegueix reforçar la seguretat i la protecció marítimes. Entre els objectius recollits al PNS figuren el reforç de la prevenció i la conscienciació dels professionals i usuaris de la mar, a més del foment de la difusió de la cultura de la seguretat.

La Campanya d'Estiu 2011 persegueix aquests objectius i està centrada en la difusió d'informació útil –consells bàsics d'actuació i normatives de seguretat- i es dirigeix principalment als tripulants de les embarcacions d'esbarjo.

Una flota que augmenta en nombre, de forma considerable, durant els mesos d'estiu, per la presència en les nostres aigües d'embarcacions d'esbarjo de bandera estrangera. També es dirigeix als milers de ciutadans que practiquen esports i activitats nàutiques.

Seguretat en la Nàutica d'Esbarjo a través de les noves tecnologies

Com a novetat més destacada, la Campanya de Seguretat en la Nàutica d'Esbarjo 2011, utilitza les noves tecnologies per apropar els consells de seguretat als usuaris.

Concretament, s'ha creat un microsite (www.seguridadnautica.es)
que ofereix la  possibilitat de consulta senzilla, gràcies a la seva aparença àgil i intuïtiva. (També es pot accedir al  contingut de la Campanya a través d'un link en la web de Salvament Marítim: www.salvamentomaritimo.es)

Així mateix es podran realitzar consultes a través de l'aplicació desenvolupada per a telèfons mòbils -en entorns iphone i android-, que recull les comprovacions que s'han de realitzar abans de salpar per assegurar la travessia.

Els consells estan recopilats en dues guies:

- “Consells pràctics de seguretat en les activitats nàutiques”

 Respon a la necessitat d'aprofundir en la prevenció dels accidents, abordant la seguretat en les embarcacions d'esbarjo de tot tipus, així com en la pràctica del submarinisme, surf i windsurf, esquí aquàtic, bany, pesca costanera, motos d'aigua, kitesurf, kayaquismo, etc.

- “Guia per a la nàutica d'esbarjo”

En ella es recullen les normes bàsiques que s'han de complir per a una navegació i desenvolupament de les activitats nàutiques, així com per a la defensa del medi ambient marí.
 
A més s'afegeix un autoadhesiu plastificat, titulat “Llista de comprovació” - “Check List”-, que se distribuirà a través de diverses revistes especialitzades i que per mitjà d'unes senzilles preguntes ens indicarà si ens trobem preparats per sortir a navegar.

Emergències d'embarcacions d'esbarjo

Consells, recomanacions i informació útil articulen una Campanya que persegueix evitar situacions que poden acabar en greus emergències.

Durant el passat any 2010, el 51 per 100 dels 3.552 bucs assistits per Salvament Marítim van ser embarcacions d'esbarjo amb 4.707 persones assistides.

A la Comunitat Autònoma de Catalunya, Salvament Marítim va assistir a 339 (75% del total d'embarcacions assistides) embarcacions d'esbarjo amb 1.144 persones involucrades.

Per això és fonamental insistir en els objectius: augmentar la seguretat en la pràctica dels esports nàutics, assegurar el retorn sense incidents d'aquells que surten a la mar, aconseguir que el banyista i l'entorn siguin respectats i gaudir de l'oci cuidant el medi ambient marí com a bé públic.

Moltes d'aquestes emergències podrien evitar-se amb un bon manteniment d'equips i la previsió de realitzar les comprovacions de seguretat abans de partir.

La prevenció és la millor resposta al repte de la seguretat marítima.

Activitat de Salvament Marítim en 2010

-  Espanya: L'any 2010, Salvament Marítim va realitzar 5.264 actuacions, en les quals van estar involucrades un total de 12.338 persones, i va assistir a 3.552 bucs.

- Catalunya: En 2010, Salvament Marítim va realitzar 641 actuacions en les quals van estar involucrades un total d'1.495 persones i va assistir a 452 bucs.

Nombre d'actuacions coordinades des dels Centres de Coordinació de Salvament de Catalunya del Ministeri de Foment:

•    CCS Barcelona: 287 emergències que suposen un 45% del total.
•    CCS Tarragona: 206 emergències que suposen un 32% del total.
•    CCS Palamós: 148 emergències que suposen un 23% del total.


A Tarragona, el nombre de vaixells implicats en emergències va ser de 130, que són 7 mercants, 16 pesquers, 84 d'esbarjo i 23, altres. Dels 84 d'esbarjo, 69 estaven a la deriva. Els efectius de Salvament Marítim han auxiliat un total de 408 persones.  

Tràfic 2010

S'han reportat als CCS de Barcelona i Tarragona 23.168 bucs durant l'any 2010.

Mitjans de Salvament Marítim amb base en la Catalunya

-  1 remolcador: per remolcar a grans bucs i capacitat operativa per intervenir en grans sinistres (incendis, contaminació, salvament…)
o    Punta Major (Tarragona)
- 7 salvamars: embarcació d'alta velocitat, gran maniobrabilitat i poc calat.
o    Salvamar  Alonso Sánchez (Vilanova i la Geltrú, Barcelona)
o    Salvamar Sirius (Palamós, Girona)
o    Salvamar Castor (Roses, Girona)
o    Salvamar Diphda (Tarragona)
o    Salvamar Alnilam (Port de la Selva, Girona)
o    Salvamar Achernar (Sant Carles, Tarragona)
o    Salvamar Mintaka (Barcelona)
- 1 avió: equipat amb la més alta tecnologia, s'empra per a la localització de nàufrags i embarcacions a la mar, la detecció d'abocaments i el seguiment dels bucs infractors.
o    Avió SASEMAR 101 (amb base a València però opera en tot el Mediterrani)
- 1 helicòpter: per al salvament de la vida humana al mar i el reconeixement aeri.
o    Helicòpter HELIMER 204 (Reus)