Blanco signa el protocol per a impulsar les terminals logístiques intermodals a Catalunya

blanco i recorder signen

07/06/2011

Pla Estratègic d'Impuls al Transport Ferroviari de Mercaderies


  • Permetrà el desenvolupament de les 4 terminals que contempla el Pla en aquesta comunitat.
  • Aquestes terminals es conceben com a centres logístics amb capacitat de generar valor afegit al transport, amb especial atenció als accessos viaris i ferroviaris, així com al seu disseny interior.

El  ministre de Foment, José Blanco, ha signat avui amb el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Lluís Recoder, el protocol necessari per impulsar l'estudi i desenvolupament de les terminals logístiques intermodals previstes en el Pla Estratègic d'Impuls al Transport Ferroviari de Mercaderies (PEITFM) dins d'aquesta Comunitat.

El protocol permetrà el començament dels treballs per a l'estudi i desenvolupament a Catalunya de 4 terminals logístiques, situades al Far-Empordà, el Vallès, el Prat i el Penedès.

Aquestes noves terminals intermodals es concebran com autèntics centres logístics amb capacitat de generar valor afegit al transport, amb especial atenció als accessos viaris i ferroviaris, així com al seu disseny interior, per reduir maniobres i extra-costos operatius.

El Pla Estratègic va ser presentat pel ministre en la Conferència Sectorial celebrada el passat 14 de setembre de 2010 i és el document de referència en la decidida política del Ministeri de Foment per potenciar el transport de mercaderies per ferrocarril, amb l'objectiu últim d'aconseguir un sistema de transports intermodal, més equilibrat i sostenible.

"Som líders en autovies i en alta velocitat, i els nostres ports i aeroports estan també entre els millors. No obstant això, el transport de mercaderies per ferrocarril representa tan sols un 4,1% del transport terrestre, a causa de la caiguda progressiva que ha experimentat des de 1997 ", ha assenyalat Blanco després de la signatura del protocol.

"Aquesta situació", ha explicat, "no es correspon amb la demanda potencial, ni amb els nivells de qualitat, fiabilitat i flexibilitat que necessitaria una xarxa logística competitiva".

L'elaboració d'aquest Pla s'ha portat a terme de forma coordinada amb les diferents comunitats autònomes i donant participació als diferents agents econòmics i socials implicats en els sectors del transport i la logística.

En aquests moments ja s'han iniciat els procediments per desenvolupar més de la meitat de totes les terminals logístiques que el Pla Estratègic preveu per a tota la xarxa. "En els pròxims mesos signarem els protocols que falten", ha conclòs Blanco.

Per a cadascuna d'aquestes terminals, el Ministeri de Foment i els governs autonòmics duran a terme els estudis necessaris per avaluar la seva viabilitat logística i econòmica, així com per definir, si s'escau, el model de promoció i gestió més adequat. A cada comunitat, es constituirà una comissió paritària de seguiment amb sis membres d'ambdues parts.

> Fotos