El projecte MARTA permetrà una gestió més intel ligent de la mobilitat ciutadana

coche

10/02/2011

Un dels 16 projectes aprovats en la 3 ª convocatòria dels CENIT


El projecte MARTA-Mobilitat i Automoció amb Xarxes de Transport Avançades-és una de les majors iniciatives públic-privades en la història de la investigació espanyola i ha comptat amb un pressupost de 35 milions d'euros, dels quals el Ministeri de Ciència i Innovació ha aportat 15,5 milions en forma de subvenció 

Les solucions tecnològiques aportades per aquest projecte permetran gestionar el trànsit d'una manera més eficient, reduir el nombre d'accidents i disminuir l'impacte ambiental de l'automoció 

Gestionar el trànsit d'una manera més eficient, reduir el nombre d'accidents i disminuir l'impacte ambiental de l'automoció són alguns dels principals objectius del projecte MARTA - Mobilitat i Automoció amb xarxes de transport Avançades-els resultats, després de 4 anys de treball, han estat presentats avui Barcelona per la ministra de Ciència i Innovació, Cristina Garmendia. En l'acte també ha participat el president de FICOSA-empresa que ha liderat el projecte-, Josep Maria Pujol.

El projecte MARTA, un de les grans iniciatives público-privades en la història de la investigació espanyola, ha comptat amb un pressupost de
35 milions d'euros, dels quals el Ministeri de Ciència i Innovació, a mitjançant el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), ha aportat 15,5 milions en forma de subvenció. Hi han participat 18 empreses espanyoles de diferents sectors, a més de 19 centres de recerca i universitats, amb un àmbit d'actuació global que abasta 8 comunitats autònomes.

Garmendia ha subratllat que el projecte MARTA suposa "un magnífic exemple de la fortalesa innovadora de la nostra indústria d'automoció "i
que Espanya té "un sistema científic i tecnològic capaç d'innovar amb èxit ". Així mateix, la ministra de Ciència i Innovació ha destacat que, gràcies a aquest projecte, un grup d'empreses espanyoles lidera avui nínxols de producte a nivell mundial en el mercat de la seguretat i eficiència en el transport. "No parlem només de patents o expectatives de negoci, parlem també de productes comercialitzats que ja estan generant riquesa i ocupació ", ha afegit.

L'acte ha comptat també amb la presència del conseller d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, Francesc Xavier Mena, i dels tinents d'Alcalde de l'Ajuntament de Barcelona Jordi William Carnes, de l'àrea d'Hisenda i Promoció Econòmica i president de 22 @ Barcelona, i Ramon García-Bragado, de l'àrea d'Habitatge, Urbanisme i Règim Interior, així com de representants de les empreses que han participat en el projecte.

Aplicacions pràctiques

MARTA promou la recerca i el desenvolupament de les comunicacions entre vehicles i aquests amb la infraestructura de la xarxa viària, oferint solucions factibles, fiables i segures que facilitin la mobilitat dels
ciutadans a través de sistemes tecnològics avançats.

Gràcies a les solucions tecnològiques que sorgeixin a partir del projecte
MARTA, les càmeres i sensors intel ligents instal.lats a la infraestructura de la xarxa viària (semàfors, interseccions ...) seran capaços d'agilitzar la circulació. D'aquesta manera, s'identificaran les zones bloquejades pel trànsit i el sistema proposarà la manera més eficaç per gestionar una millor mobilitat en moments determinats. Contribuirà per tant a una conducció i ordenació del trànsit més eficient i sostenible, reduint la contaminació.

D'altra banda, MARTA ha investigat aplicacions per augmentar la seguretat viària, per exemple, donant suport als conductors amb el objectiu d'evitar accidents i realitzant trucades automàtiques a Centres d'Emergència en cas que aquests es produeixin.

Aquestes solucions tecnològiques també tenen aplicacions en altres camps, com el de la informació i l'entreteniment: la possibilitat de navegar per Internet des de dins del vehicle per part dels acompanyants i obtenir continguts multimèdia suposa un bon exemple.

MARTA, projecte CENIT

El projecte MARTA és un dels 16 projectes de recerca aprovat pel CDTI, en la tercera convocatòria del Programa de Consorcis Estratègics Nacionals d'Investigació Tècnica (CENIT), emmarcat en la iniciativa INGENIO 2010 i dirigit a fomentar la cooperació publicoprivada en R + D + i.

Després de cinc anys d'existència del programa CENIT, el Ministeri de Ciència i Innovació ha compromès un total de 1.071 milions d'euros en forma de subvencions que han permès mobilitzar recursos d'investigació per un valor total de 2.300 milions d'euros en 91 projectes. En aquests 91 projectes han participat prop de 1.250 empreses-el 41% pimes-i al voltant de 1.600 grups d'investigació.

Barcelona, Ciutat de la Ciència i la Innovació

Durant la seva visita a Barcelona, Garmendia ha inaugurat a més, juntament amb l'alcalde de la ciutat, Jordi Hereu, les noves instal.lacions del Cibernàrium a la primera planta de l'edifici MediaTIC.
Es tracta d'un espai de referència en el districte de la innovació 22 @ Barcelona que oferirà formació especialitzada i activitats de divulgació sobre les TIC i els Media per a professionals i empreses. En aquest marc, la ministra de Ciència i Innovació ha reconegut la tasca del Consistori barceloní per impulsar la innovació en la seva territori, fet que recentment li va valer a la capital catalana la distinció com a Ciutat de la Ciència i la Innovació que atorga el Ministeri de Ciència i Innovació. "Aquest projecte ve a cobrir un gran servei per a tots els ciutadans. A més, està alineat amb una de les grans apostes del Ministeri, que és l'ocupació de les persones ", ha assenyalat Garmendia en referència al Pla INNCORPORA.