Foment adjudica l'estudi de la Línia Orbital ferroviària de l'Àrea Metropolitana de Barcelona

07/10/2010

Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015


La nova infraestructura connectarà les ciutats principals de la segona corona metropolitana de Barcelona

El pressupost ascendeix a 1,3 milions d'euros

El Ministeri de Foment ha adjudicat l'empresa Equip de Tècnics en Transport i Territori Projecte, S.L. la redacció de l'estudi funcional de la Línia Orbital ferroviària de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

El pressupost de l'adjudicació, publicada avui en el Butlletí Oficial de l'Estat, ascendeix a 1.298.274, 17 euros.

L'estudi definirà i valorarà una proposta d'actuació per a la creació d'una nova línia ferroviària de proximitats que connecti les ciutats de la segona corona metropolitana, des de Mataró fins a Vilanova i la Geltrú, per Granollers, Sabadell, Terrassa, Martorell i Vilafranca del Penedès, sense passar per la ciutat de Barcelona.

La nova línia està concebuda, en termes generals, com un enllaç ferroviari entre Mataró i Vilanova i la Geltrú, havent d'analitzar-se en el marc de l'estudi quins trams de la xarxa de rodalies es poden integrar en la nova línia i quins trams seran novament traçat.

Contingut de l'Estudi

La finalitat de l'Estudi Funcional consisteix en l'elecció d'una alternativa per dotar la regió metropolitana de Barcelona d'un nou servei de transport públic integrat en la xarxa ferroviària de proximitats que afavoreixi la connexió entre les ciutats de la segona corona, mitjançant l'anàlisi d'una sèrie d'opcions possibles, les quals es compararan entre sí amb criteris generals que englobin diversos conceptes (econòmics, demanda social, mediambiental, etc.) per decidir quin de les opcions és la més adequada.

La nova línia orbital ferroviària es concep com una línia integrada a la xarxa de rodalies de Barcelona. En el disseny d'alternatives de traçat es considerarà el possible aprofitament de la infraestructura actual, així com tots els possibles condicionants que puguin interferir amb les mateixes des de l'orografia del terreny, l'òptima localització de les possibles estacions per atendre tant la demanda actual com futurs creixements, fins a la minimització de les afeccions tant urbanes com ambientals.

L'Estudi Funcional analitzarà la situació actual i futura de la xarxa de rodalies de Barcelona, recollida en el Pla de Rodalies, determinant els trànsits actuals i futurs derivats de la implantació de la nova infraestructura així com la capacitat de la xarxa. Així mateix es durà a terme una anàlisi de demanda que permeti establir l'abast de les actuacions.

En l'estudi hauran de tenir-se en compte les diferents possibilitats funcionals d'explotació de la nova línia, considerant l'estructura actual i futura de la xarxa de rodalies de Barcelona. Així mateix s'analitzarà l'adaptació de les estacions existents en la xarxa actual i la creació de noves estacions.