Salvament Marítim presenta la “Guardamar Polimnia” a Tarragona

Salvament Marítim presenta la “Guardamar Polimnia” a Tarragona

12/05/2010

• També s’ha dut a terme un exercici d’entrenament entre unitats de Salvament Marítim i una embarcació de la Creu Roja Espanyola

La directora general de la Marina Mercant, Mª Isabel Durántez, la directora de Salvament Marítim, Mª Esther González; i la Subdelegada del Govern a Tarragona, Teresa Pallarès Piqué; han presentat aquest matí al Port de Tarragona, la nova embarcació d'intervenció ràpida “Guardamar Polimnia”.

La incorporació d'aquesta unitat, de nova construcció, a la flota de Salvament Marítim s'emmarca dins el Pla Nacional de Salvament (PNS) 2006-2009 que va tenir un pressupost global de 1.023 M €, dels quals 150 M € s'han destinat a la façana mediterrània.

La “Guardamar Polimnia”
La “Guardamar Polimnia” actua en la façana mediterrània i és la quarta embarcació polivalent d'intervenció ràpida d'aquest tipus que ha entrat en servei en la flota de Salvament Marítim des de l'any 2008.

Les altres tres són: la “Guardamar Talía”, que té base a Santa Cruz de Tenerife; la “Guardamar Caliope”, amb base a Almeria, encara que cobreix la zona del Mar d'Alboran i la “Guardamar Concepción Arenal”, la base de la qual està ubicada a La Corunya i opera en la façana galaic-cantàbrica.

Les característiques principals de la “Guardamar Polimnia” són les següents:
• Eslora: 32m. Màniga: 7,50 m. Puntal 3,32 m. Calat màxim: 2 m.
• Arqueig brut: 179 GT. Potència: 2 x 1.740 kw. Velocitat màxima: 30 nusos.
• Tripulació: 8 persones. Autonomia: 1.300 milles. Tir: 20 tones a punt fix.
• Combustible: 18 metres cúbics. Aigua: 2,2 tones. Oli: 600 litres.

Mitjans tècnics

La nova “Guardamar Polimnia” està propulsada per dos motors dièsel d'1.740a 2000 r.p.m. cada un. Aquests tenen un baix consum de combustible així com un escàs nivell de sorolls i vibracions. Transmeten la seva potència a una reductora-inversora, que al seu torn mou a dos eixos que, mitjançant dues hèlixs de passada fixes, li dóna una gran maniobrabilitat arribant a aconseguir una velocitat màxima de 30 nusos.

Per a ajuda a les maniobres d'atracament, porta una hèlix transversal a proa amb una potència de 80 C.V.

Disposa d'una planta potabilitzadora d'aigua, una planta de tractament sèptica, una depuradora de gas gas-oil, i dos compressors d'aire (un per a càrrega d'ampolles de busseig).

El vaixell té una maquineta hidràulica a popa per a una estaca de 300 metres i 30 mil·límetres d'alta resistència per a tasques de remolc, cosa que li permet una capacitat de tir de 20 tones.

Com mitjans de rescat, el vaixell disposa d'una embarcació RIB ZODIAC amb capacitat per a sis persones. Va estivada sota coberta principal en un local condicionat per a això en la zona de popa de manera que pugui ser llançat d'una manera ràpida i segura. Per això, s'ha adaptat la popa del vaixell mitjançant una comporta abatible facilitant la maniobra d'arriat i hissat del mateix.

Per a la recollida de nàufrags, s'ha dotat a l'embarcació d'una xarxa estibada en un tambor hidràulic en una banda del vaixell. Així mateix, tant a babord com a estribord, s'ha disposat d'unes zones de rescat al nivell del mar, cosa que facilita la recollida de les persones des de la “Guardamar”.

Pel que fa a l'atenció de nàufrags, l'embarcació disposa d'una sala especialment dissenyada en la coberta principal amb fàcil accés per a lliteres i amb capacitat per a trenta persones. Aquest local està climatitzat, i té accés directe a una infermeria per a la cura de ferits.

La “Guardamar Polimnia” té un pont on alberga tots els mitjans de navegació, comunicació i control del vaixell. Des del pont es té accés a tots els sistemes del vaixell. D'altra banda, en la “Guardamar” s'ha construït un pont alt exterior per accedir al control de propulsió, govern, navegació i comunicacions. Aquest el fa ideal per a les tasques de patrulla i cerca.

Exercici d'entrenament
A l'acte celebrat aquest matí també s'ha realitzat un exercici de salvament en què han participat la “Guardamar Polimnia”, la “Salvamar Diphda”, l'helicòpter “Helimer 204” (AW 139) i la L/S Venus, de Creu Roja Espanyola.

En l'exercici es va simular el rescat i posterior evacuació mèdica d'una persona caiguda a l'aigua des de la seva embarcació.

Aquests exercicis es realitzen de forma periòdica per examinar la capacitat de resposta davant emergències reals.

Emergències
Els professionals que treballen en els Centres de Salvament de Catalunya (Barcelona, Palamós i Tarragona) van atendre durant l'any 2009, 676 emergències amb 1.695 persones involucrades, davant les 650 emergències de 2008 amb 1.453 assistits.

Mitjans de Salvament Marítim a la Façana Mediterrània
El Govern ve intensificant des de l'any 2004 la inversió destinada a nous mitjans al Mediterrani.

Salvament Marítim compte actualment amb un total de 28 mitjans per realitzar les operacions de salvament i lluita contra la contaminació en la façana mediterrània, que són els següents:

-2 remolcadors: el “Punta Major”, amb base a Castelló i el “Marta Mata”, a Palma de Mallorca.

-1 vaixell polivalent: el “Clara Campoamor” que opera al Mediterrani.

-1 Guardamar: La “Guardamar Polimnia”, amb base a Tarragona.

-17 Salvamares, ubicades en Sant Carles (Tarragona), Tarragona, Palamós (Girona), Roses (Girona), El port de La selva (Girona), Barcelona, Javea (Alacant),, Alacant, València, Port Portals (Mallorca), Borriana (Castelló), Alcúdia (Mallorca), Maó (Menorca), Porto Colom (Marrorca), 2 a Eivissa i Ciutadella (Menorca).

-1 avió de salvament CN 235-300, “Isabel de Villena”.

-3 helicòpters: l'“Helimer 204” amb base a Reus, l'“Helimer 203” a València i l'“Helimer 201” a Palma de Mallorca.

-2 bases Estratègiques de Salvament i Lluita contra la Contaminació, situades a Castelló i Cartagena.

-1 base d'actuació subaquàtica: Cartagena.

Amb l'increment de mitjans i amb la incorporació d'altres dotats amb noves prestacions, dels quals es mancava, Salvament Marítim ha aconseguit millorar la cobertura d'actuació, reduir els temps de resposta i incrementar la capacitat de lluita contra la contaminació marina.